Tjänstemannaförbundet HTF

HTF kräver förkortad arbetstid

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 13:29 CET

Förhandlingarna mellan Tjänstemannaförbundet HTF (samt Akademikerförbunden) och Almega Tjänsteföretagen och Medie- och Informationsarbetsgivarna, Mia, om ”Tjänstemannaavtalet” är nu inledda.

Avtalet omfattar löner och allmänna villkor för cirka 45.000 anställda tjänstemän inom bland annat resebyråer och researrangörer, call-/contactcenter, marknadsundersökningsföretag samt turism-, mäss- och nöjesföretag.

HTFs yrkanden innehåller krav på:

- ettårigt avtal
- löneökningar med 4,5% varav en garanti om minst 550 kronor
- höjda lägstlöner för 24-åringar till 16.300 kronor/månad (jmf idag 15.020 kr/mån)
- höjda lägstlöner för 20-åringar till 14.000 kronor/månad (jmf idag 12.700 kr/mån)
- fackligt inflytande över ingångslönerna
- tydligare regler för lönekartläggning
- osakliga löneskillnader ska åtgärdas utöver lönepotten
- varseltiden för förändringar av den ordinarie arbetstidens förläggning ska vara minst en månad
- ny definition av ordinarie arbetstid då arbetstiden är förlagd till en kombination av dag/kväll/natt/helg
- arbetstidsförkortning för de anställda som har schemalagd arbetstid

- Våra medlemmar har särskilt lyft fram arbetstidsfrågorna på detta område. Det är inte rimligt att man ska jobba dag och kväll, natt och helg utan en förkortning av arbetstiden. Inte nog med att det sliter på kroppen – det får också konsekvenser för familjeliv och socialt umgänge. Därför kräver vi också att arbetsgivaren varslar en månad innan arbetstiden förändras så att man i god tid kan anpassa exempelvis hämtning och lämning av barn efter den nya arbetstiden, säger HTFs ombudsman Ulla Lennertun.

För mer information kontakta Ulla Lennertun, telefon 070-537 84 71.

Under våren 2006 samlades drygt 700 ombud på elva avtalskonferenser runt om i landet för att diskutera HTFs kommande krav i avtalsrörelsen. Cirka 700 synpunkter och önskemål diskuterades och sammanställdes därefter till fem huvudområden: arbetsmiljöfrågor, kompetensutveckling, löner, allmänna villkor, arbetstid. Därefter genomfördes tre centrala avtalskonferenser under hösten som resulterade i de yrkanden som nu presenteras för arbetsgivarparterna under 2007.

Pressekreterare Maria Mirsch
Mobil: 070-668 90 42

Tjänstemannaförbundet HTF, Box 30102, 104 25 STOCKHOLM. Tel 08-737 80 00, Fax 08-618 68 12, www.htf.se