Nobia AB

HTH utsett till årets franchise-system

Pressmeddelande   •  Maj 28, 2003 12:24 CEST

HTH Köksforum, som ingår i Nobiakoncernen, har utsetts till årets franchise-system i Danmark av tidningen Börsen och Dansk franchisinggivares förening. Juryn bedömde att HTH bäst uppfyllde kriterierna:

Tillväxt under perioden 1998-2001
Vinsttillväxt
Skapande av nya arbetstillfällen
Livskraft (avkastning på investerat kapital)
Branding
Juryn uppmärksammade även att systemet är balanserat eftersom det ger bra förutsättningar att nå lönsamhet för både franchisetagare och franchisegivare.

"Det är roligt att det samarbete som vi och våra partners utvecklat genom åren uppmärksammas på detta sätt. Det är 30 år sedan vi startade och då visste vi inte att det hette "franchising". Principen om att vi och våra franchisetagare ömsesidigt ställer krav på varandra och delar uppgifterna oss emellan har följt oss allt sedan dess", säger HTH:s försäljningsdirektör Henning Storm.

HTH-kedjan (köksbutikerna) omsatte ca 1,4 miljarder danska kronor via 123 försäljningsställen i tio länder, främst Danmark, Norge och Sverige. HTH grundades av bröderna Haahr (Hans, Henning och Tonny Haahr) 1966. Efter försäljning till den svenska industrikoncernen Swedish Match 1983 blev HTH övertaget av STORA 1988 och därefter (1996) av Industri Kapital. HTH ingår idag i Europas ledande kökskoncern Nobia.

För ytterligare information:
Henning Storm, försäljningsdirektör HTH, tel: +45 40603601
Bilder på priset kan tillhandahållas de media som så önskar.