Fiberdata AB

Huawei utvecklar L2 BNG tillsammans med Fiberdata

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 11:37 CEST

Fiberdata AB en svensk systemintegratör och Huawei en ledande, global information och kommunikationsteknikleverantör (ICT), har under ett års tid arbetat tillsammans för att utveckla Broadband Network Gateway (BNG) funktioner för de Chassibaserade switchar som Huawei marknadsför.

Denna funktionalitet kallas även för servicenoder och förekommer både som så kallade Layer 3 (routerbaserade) noder och som Layer 2 (switchbaserade) noder.

De nya servicenoderna gör det möjligt att bygga öppna nät som transparent kopplar kapacitetstjänster till tjänsteleverantörerna utan att passera någon router. Vissa stadsnät och tjänsteleverantörer föredrar en design där tjänsteleverantören ansvarar för adresstilldelning, säkerhet samt utbytet av trafik mellan andra operatörer. I denna design ansvarar nätägaren för att skapa rena kapacitetstjänster.

Fiberdatas höga tekniska kunnande kring öppna stadsnät lade grunden till att vi beslutade oss för att etablera ett närmare samarbete kring våra nya ENP baserade plattformar, säger Song som är Vice President med ansvar för lösningsförsäljning i Norden. Song har tidigare ansvarat som chef för switchutvecklingen i Kina och kom till Sverige för 1 år sedan i samband med att samarbetet inleddes.

Ingenjörerna på Fiberdata har kravställt utrustningen som Huaweis utvecklingsavdelning i Kina utvecklat för den nya ENP tekniken. Den nya teknik ENP står för Ethernet Network Processor och är en programmerbar switch som kan utvecklas och anpassas till framtidens växande behov. Till skillnad från så kallade ASIC baserade plattformar som är låst till dess fördefinierade funktion. Fördelen för kunderna är att man kan använda produkterna längre än tidigare då ny funktionalitet kan utvecklas och anpassas över tid.

Vi är nöjda med det fokus och stöd Huawei har gett oss när det gäller att utveckla nya produkter för stadsnätsmarkanden här i Norden säger Niclas Sonesson, VD på Fiberdata. Vi är säkra på att den strategi företaget har att återinvestera 15-20% av omsättningen i utveckling kommer våra slutkunder till nytta.

Om Huawei

Huawei is a leading global information and communications technology (ICT) solutions provider with the vision to enrich life through communication. Driven by customer-centric innovation and open partnerships, Huawei has established an end-to-end ICT solutions portfolio that gives our customers competitive advantages in telecom and enterprise networks, devices and cloud computing. Huawei's 150,000 employees worldwide are committed to creating maximum value for telecom operators, enterprises and consumers. Our innovative ICT solutions, products and services have been deployed in over 170 countries and regions, serving more than one third of the world's population. Founded in 1987, Huawei is a private company fully-owned by its employees.

For more information, please visit Huawei online: www.huawei.com

Som pionjär och med tekniken som dragkraft samt med människor som älskar den är Fiberdata idag en av landets starkaste oberoende systemintegratörer. Typiska kunder är operatörer, energibolag och kommuner som vill erbjuda bredbandsanslutningar på sina respektive orter.