Uppsala studentkår

Humaniorastudenter skapar brygga mellan studier och arbetsmarknad

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 12:52 CEST

Den 28-29 mars är det dags för Humanioradagarna i Engelska parken, Uppsala. Evenemanget är kontakt- och branschdagar för humaniorastudenter vid Uppsala universitet.

-          Humanioradagarna är unikt i sitt utbud för både humaniorastudenter och Uppsala stad, berättar Malin Hilmersson, projektledare för Humanioradagarna och fortsätter, som student och arbetsgivare kommer du få allt från debatter till danspaus.

Följande är ett axplock av aktiviteterna: Peter Englund ger råd om hur studenter ska överleva universitetet, debatt om mångkultur- och främlingsfientlighet diskuterar hur Utöya förändrat synen på terrorism, innovationsföretaget NINE eftersöker morgondagens arbetskraft bland studenterna på mässan, Lunch Beat förvandlar studiesalarna under torsdagslunchen till dansgolv och följs upp av Humanioranatten på Norrlands nation under fredagskvällen. För hela programmet besök gärna hemsidan: www.humanioradagarna.se

Margaretha Fahlgren, vice-rektor för humaniora- och samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet är positiv till initiativet och hoppas studenterna ska delta så mycket som möjligt.

-          Humanioradagarna är årets största evenemang för våra studenter och vetenskapsområdet har från början visat sitt stöd för studenternas ideella engagemang. Och så är det såklart kul att vi lärare får möjlighet att vara med på aktiviteterna, tillägger hon.

Humanioradagarna arrangeras för andra året i rad av Humanistiskt initiativ, en studentförening av ideellt engagerade humanister kopplade till Uppsala studentkår. Syftet är att visa betydelsen av humanistisk kompetens och ge möjligheter till att skapa kontaktnät och entreprenörskap inom kultur och humaniora.

Tid och plats: 28-29 mars mellan 10– 16.00, Engelska parken i Uppsala.
Hemsida: www.humanioradagarna.se

För ytterligare information, kontakta:
Johan Gärdebo, pressansvarig, Humanioradagarna.
Tel: 076 – 276 40 68, E-post: johan.gardebo@humanioradagarna.se