Rebuz Kidz

Humor, barnasinne och miljömedvetenhet i Lasse Åbergs babykollektion

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 18:38 CET

Humor, barnasinne och miljömedvetenhet är tre av Lasse Åbergs signum. Han är kanske mest känd för den stora publiken som ”Trazan” eller ”Stig Helmer”, men är i grunden grafisk formgivare och illustratör. Nu lanseras hans folkkära illustrationer även i babyformat. Idén för babykollektionen är att med Lasses illustrationer i fokus bygga en ”värld” där barnet är en av karaktärerna. Rebuz Kidz kommer att vara en av de första butikerna i Sverige med detta unika nya märke för barn.

”Lasse Åberg Collection är en unik babykollektion i svensk miljömärkt design som passar perfekt in i vårt sortiment av kvalitativa barnkläder", säger Camilla Renz, inköpschef på Rebuz Kidz. "Vi ser mycket i fram emot att vara med och lansera märket på den svenska marknaden i slutet på mars."

Miljö & ansvarsfull tillverkning

Kläderna är tillverkade av ekologisk bomull, vilket innebär att bomullen odlas utan användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller avlövningsmedel och bevattnas bara med grundvatten och de kommer att ingå i vårt sortiment Ekokidz. Att odla bomull ekologiskt bidrar till renare jord och vattendrag och därmed en bättre miljö för både människor och natur i området.

Oeko-Tex® är en certifiering som betyder att textilerna är ansvarsfullt tillverkade – från råvara till färdig produkt – och att det är tryggt att köpa just denna vara. Läs mer på http://www.oeko-tex.com.

Illustrationer & design

Den första babykollektionen består av två olika motiv:
• Bamboo marmalade – Ett motiv där Lasse lekt lite med jättepandan och dess matvanor.
• Flygande hund – Inte bara en hundpilot utan också en ordlek med namnet på en fruktätande fladdermus.

Fler motiv kommer att komma och kommer med största sannolikhet bli en ny raritet att samla på för alla Lasse Åbergs älskare.

Designen är en blinkning åt 1950-tal med en touch av sportighet, äldre tiders safarikläder och äldre tiders flygaress.

Till kollektionen kommer även mjukdjur, tavlor, dop- och grattiskort, babyfiltar m.m. På Rebuz Kidz tror att kollektionen kommer att bli en populär första present till den nyfödda bebisen och en perfekt doppresent. Kunden kan kombinera sin egen speciella gåva och den levereras sedan antingen direkt till kunden eller direkt hem till bebisen i en speciellt designad kartong med Lasse Åbergs logo.

Lasse Åberg Collection kommer att presenteras för första gången på Formex mässan i Älvsjö, som pågår den 21-24 januari. Du kan även möta Lasse Åberg den  21 januari mellan kl 11-12 då Lasse Åberg kommer att vara på plats i monter A 43:12 på Formex mässan i Liberix monter.

Om Rebuz Kidz

Rebuz Kidz säljer barnkläder, leksaker och inredningar till barnrum på nätet. Vårt engagemang för barn visar sig genom ett kreativt sortiment av flexibla och funktionella produkter med en genomtänkt design. Och också genom att vi arbetar för att barn i andra delar av världen ska få möjlighet att vara barn med ett rättvist och roligt liv. Det tycker vi är att vara barnslig på riktigt.