Blandis DesignerDogs

HUNDANSVAR och HUNDÄGARANSVAR

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 08:00 CET

Nu har vi gått in i ett nytt decennium och med det borde vi för tiden som ligger framför oss, söka samarbete med ALLA hundorganisationer, för hundens rätt till ett liv i EN familjeflock och inte vara en ”slit- och släng -produkt” i vårt samhälle.

Våra hundorganisationer har berömvärda syften med sin respektive verksamheter, men de blir ganska ”tunnelseende” då man endast bevakar egna intressen och inte ser hur hunden, hundägaren, hunduppfödaren m.m. far illa i vårt samhälle idag. Vi kan bara gå in på annonssajter på Internet exempelvis blocket.se, men också norska och danska sajter, har idag mängder av annonser från svenskar som säljer alt. omplacerar hundar.

Vi säger inte att det är fel, men när tillgången är större än efterfrågan, så dumpas priser på både rashundar och blandrashundar och detta i sin tur gör hunden till den ”slit- och släng – produkt” vi vill undvika. Hunden blir INTE den FAMILJEMEDLEM som den har rätt att få vara.

Det går INTE att belasta varken organisationer, företag eller uppfödare, oavsett ras eller organisationstillhörighet, för om vi ALLA sträcker ut en hand och fokuserar på HUNDEN och gör allt vi kan för att de hundar som föds skall få ett drägligt och värdigt liv, så kan vi uppnå någonting väldigt bra på sikt.

Vi i BLANDIS anser att man i första hand ska hjälpa köparen, i andra hand uppfödaren/säljaren, så att man är väl förtrogen med sina rättigheter respektive skyldigheter mot hunden. Det ska vara lätt att förstå och söka information, samt att ALLA ska följa lagen. Ingenting ska bygga på tvång utan på respekt inför den levande, kärleksfulla varelse vi kallar HUND.

Man behöver inte främja eller stödja avel i någon form, utan tillsammans hitta verktygen för att hunden ska ha det bra i vårt moderna samhälle. Ingen kan göra allting, men ALLA kan göra något, och börja med att behandla andra hundägare med respekt, även om man inte tycker lika som dem är en god början.

Vivian Nilson>
BLANDIS
vivian@blandis.se
www.blandis.se

Tidning med fokus på hunden och för oberoende hundägare.
Hemsida: blandis.se
Email: info@blandis.se