Team Factory AB

Hundarna tar plats på konstrundan

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2018 17:04 CET

Carina Hägg, designer och konstgivare i Hammenhög, öppnar i påsk upp dörrarna för fotoprojektet ”Sådan herre sådan hund”. Projektet är lokalt och omfattar 30 hundar samt 27 hundägare, samtliga med koppling till Österlen. Upphovsman bakom idéen, Ingela Skullman, är deltidsfotograf och debutant i konstrundesammanhang.

– Hundar är något som engagerar de flesta, och när Ingela berättade om sin tanke att lyfta fram likheter mellan ägare och hund tyckte jag att det var en kreativ och annorlunda idé. Att jag själv dessutom fick möjlighet att medverka som fotomodell tillsammans med min setter Donna gör bara att det känns ännu roligare, säger Carina Hägg.

I januari när fotoserien ännu bara var på idéstadiet var steget dock långt till färdigt resultat. Ingela Skullman berättar att hon som inflyttad skåning saknade det kontaktnät som krävdes för att hitta modeller. Hon lade därför ut en förfrågan på facebook-gruppen ”ÖSTERLEN Anslagstavlan”, där gensvaret blev enormt. Över 150 svar kom in på förfrågan och Ingela kontaktade dem, som hon utifrån de bilder de skickade, tyckte var varandra mest lik.

– Det har varit en minst sagt hektisk period som fortfarande inte är slut. Planen var att jag skulle hinna med all fotografering under februari månad, men så blev ju vädergudarna sura. Alla hundar och hundägare har trots isvindar och kyla varit oroligt tåliga, men snöovädret satte verklig p. Men det är väl lite så det är i alla projekt, målet är dock att alla 30 hundar med ägare ska hänga på väggen med minst ett porträtt, avslutar Ingela Skullman.

Fotoserien ”Sådan herre sådan hund” kommer att visas under Konstrundan på Österlen, den 29 mars till den 8 april, hos Carina Hägg Design i Hammenhög. För mer information kontakta Carina Hägg 076-2215507 eller Ingela Skullman 070-697 32 06.

Team Factory AB erbjuder tjänster till företag- och privatpersoner,  främst i form av karriärtjänster och fotograferingsuppdrag.