Fältbiologerna

Hundratals går samman i demonstration mot gruvboomen

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 06:43 CEST

På söndag 18 maj demonstrerar Fältbiologerna, Urbergsgruppen och ett 20-tal andra organisationer mot gruvboomen - för en hållbar mineralpolitik.

- Kampen mot gruvexploateringar engagerar människor från norr till söder, gamla som unga, stockholmare, skåningar och samer. Vi går samman för att visa att nu får det vara nog, säger Sara Vikström Olsson, ordförande i Fältbiologerna.

Från Kebnekaise i norr till Ojnareskogen på Gotland. Från Gränna invid Vättern till Gállok i Jokkmokk. Gruvexploateringar hotar fantastiska naturområden, lokalsamhällen och tillgången till rent vatten runt om i Sverige. En gruva är bland de miljöfarligaste verksamheter vi kan ägna oss åt. Det är en kortsiktig investering som lämnar efter sig ett sargat landskap. Inte sällan får skattebetalarna stå för notan för det nedskitade landskapet. Trots det driver den sittande regeringen på den pågående gruvboomen.

Från norr till söder har nu människor rest till Stockholm för att stå upp för fast mark och rent vatten. Gruvboomen är ett hot mot långsiktig hushållning och hållbar ekonomisk utveckling. Ett hot mot ursprungsbefolkning och näringar som kan stå för ett hållbart nyttjande av resurser, som jordbruk, skogsbruk, turism och rennäring. Ett hot mot den miljö som i grunden ger oss möjlighet att leva på den här planeten. Gruvboomen är ett hot mot oss som lever idag och mot de som kommer att leva i framtiden.

Vi kräver en radikal förändring av minerallagen och en omskrivning av mineralstrategin. Vi kräver satsningar på återvinning och återanvändning framför nyupptag. Vi ser konsekvenserna av vår överkonsumtion av mineraler, och vill minska uttaget av ändliga resurser ur jordskorpan. Det är inte okej att kortsiktighet sätts framför människor och miljö, varken i Sverige eller i andra länder.

Samling kl 10 Sergels torg

Marsch till Norra bantorget

Tal och musik kl 12 Norra bantorget

Bland talarna finns Åsa Moberg, Göran Greider och Stefan Mikaelsson, ordförande i Sametinget.

På facebookeventet finns mer information om demonstrationen: https://www.facebook.com/events/1378786135736269/?fref=ts

Sara Vikström Olsson, ordförande Fältbiologerna
073-423 79 50, sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.