Go Outside Media Sweden AB

Hundratals kajakpaddlare invaderar Tjärö

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2012 14:55 CEST

(Växjö 31 juli, 2012)
Den 31 augusti är det för tredje gången dags för den tre dagar långa Tjäröfestivalen, numera etablerad kajakfest och mötesplats för paddlare från när och fjärran. Med en månad kvar verkar fjolårets besöksrekord vara i fara.

Kombinationen paddlingskurser, vackra omgivningar, internationella stjärninstruktörer, god mat och levande musik är det vinnande konceptet bakom Tjäröfestivalen som den 31 augusti – 2 september arrangeras av förlaget bakom tidningarna Paddling och Outside. I år satsar man på att bredda innehållet genom att bland annat erbjuda barn- och ungdomsaktiviteter.

”Anmälningsläget ser bra ut, med en månad kvar till start har festivalen nästan 50 fler anmälda än vid samma tid i fjol. Då hade vi 220 gäster över helgen, det mesta talar för att det blir ännu lite fler i år.”, säger festivalgeneralen Jonas Hollander, till vardags chefredaktör för tidningen Paddling.

Förutom de nya barn- och ungdomsaktiviteterna kommer Tjäröfestivalen 2012 erbjuda möjlighet att prova på Stand up Paddleboard tillsammans med grenens förbundskapten och kanske främste eldsjäl: Henrik Fahlén från Varberg. Surfskientusiaster kommer få tekniktips av nyblivne 12-faldige världsmästaren Oscar Chalupsky från Sydafrika. Justine Curgenven från Wales kommer bland annat visa hur hon producerar sina prisbelönta kajakfilmer och lekfulle superinstruktören Gordon Brown som gjorde succé 2011 kommer tillbaka. Bland föreläsarna finns även amerikanske expeditionspaddlaren Jon Turk som nyligen var nominerad till ”National Geographic Adventurer of the Year” för fjolårets paddelexpedition runt Arktiska Ellsmere Island.

”Vi försöker utveckla programmet en smula för varje år men i grunden handlar det om att träffa likasinnade och få en kul och kanske lärorik helg i slutet av säsongen. Måltiderna, livemusiken och det allmänna minglandet är minst lika viktigt som kursprogrammet – på något vis har vi lyckats skapa en avslappnad och välkomnande atmosfär där både veteraner och nybörjare kan trivas”, avslutar Jonas Hollander.

Festivalen är ett ”all inclusive” arrangemang där alla aktiviteter, kurser och mat från Anders Hafvskrog på Tjärö ingår från fredag till söndag.

Mer information: Finns på www.tjarofestivalen.se

Kontakt: Jonas Hollander (jonas@outsideonline.se) / 0470 – 264 30 / 0709-478880

Bilder fria för publicering i samband med rapportering om festivalen: