My Quiet Companion

Hungriga Hjärtan – Springsteen på vårt sätt

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2016 11:53 CEST

My Quiet Companion tolkar Bruce Springsteens låtskatt i ny konsert på Aftonstjärnan i Göteborg, 16 & 17 September. I deras nya versioner av Bruce Springsteens låtskatt blandas intima akustiska arrangemang med personliga betraktelser av gruppens tre medlemmar Sofia Ekberg, Patrick Rydman och Henrik Cederblom från Göteborg. Hungriga hjärtan handlar om våra gemensamma drömmars skörhet, vår kärlekshunger och en ständig längtan bort och hem, kombinerat med en befriande dos humor.

- Just spänningen mellan en längtan att höra hemma nånstans och längtan efter att lämna allt, att vara på väg - är något jag tror gör att så många känner igen sig i texterna. Processen inför konserten har definitivt fördjupat vårt förhållande till de här låtarna som "alla" hört, där vi verkligen har kommit nära berättelserna. Tanken var redan från början att rent musikaliskt göra det vi är bäst på; en mer akustisk, intim version av låtar som vi är vana vid att höra i det stora arenaformatet. Där känns det som vi hittat en egen ton, säger Patrick Rydman, en av bandets tre medlemmar.

My Quiet Companion utgörs av Sofia Ekberg, Patrick Rydman och Henrik Cederblom och bildades hösten 2012, av ren och skär glädje, när det jammades inför produktionen av Sofia Ekbergs debut-EP All The Small Details. Trion har spelat live i Sverige och utomlands och öppnat för bla Aoife O’Donovan från Crooked Still och delat scen med Adam Levy från Norah Jones Handsome Band.

- Det är klart att det är lite kaxigt att ge sig i kast med tidlösa hits, men genom att hålla ner ljudbilden och fokusera på innehåll och röst uppstår en närvaro där man verkligen kan luta sig tillbaka och lyssna på låtarnas historier, säger Patrick Rydman.

Hungriga Hjärtan spelas 16 och 17 september på Aftonstjärnan i Göteborg.

www.myquietcompanion.comwww.facebook.com/myquietcompanion

KONTAKT: Patrick Rydman 073-356 18 13

patrick@patrickrydman.com

Sanna Svedestedt 070-330 33 79

sanna@svede.se

My Quiet Companior:

Sofia Ekberg (sång, gitarr, mandolin, bas) är sångerska, låtskrivare och musiker. Efter sin utbildning på Balettakademin i Göteborg har hon deltagit i ett stort antal musikaluppsättningar både i Sverige och utomlands. Under senare år har Sofia däremot fokuserat mer på att skriva egna låtar. Hon släppte kritikerhyllade debut-EP:n All The Small Details 2013 och driver singer/songwriter-linjen på Löftadalens folkhögskola i Åsa, Halland.

Henrik Cederblom (gitarrer, dobro, fiol, sång) har spelat med bla Sofia Karlsson, Freddie Wadling, Den Fule och Sofie Livebrandt samt skrivit musik för teater och radio. Till vardags driver han också inspelningsstudion Epidemin i Göteborg, där han spelat in så vitt skilda artister som Daniel Lemma och Arne Weise.

Patrick Rydman (sång, gitarr, percussion, klaviatur, trumpet) är sångare, musiker, låtskrivare och producent. Patrick har släppt två soloplattor, gjort mängder med musikföreställningar för barn och unga i dans/musik/teaterkollektivet Big Wind och skapat körperformance med Sångensemblen Amanda.

My Quiet Companion – Americana with a Scandinavian edge