Nokian Tyres

Hur bra är den nya däckmärkningen?

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 10:35 CEST

EU:s nya däckmärkning gör det delvis lättare för konsumenterna att jämföra däck. Man kan jämföra externt däckljud, rullmotstånd och våtgrepp, men inte isgrepp som är en mycket viktig egenskap för vinterdäck. Vid köp av vinterdäck bör man prata med en kunnig person hos en däckåterförsäljare.

Det blir mycket enklare att jämföra däck när EU:s däckmärkning börjar gälla i november 2012. Däckåterförsäljaren har den information som du behöver om klassificering.

− Däcken kommer att ha information som liknar energieffektivitetsmärkningen som redan finns på exempelvis kylskåp. På klistermärket eller separat information ska anges hur bra däcket är. Klass A är bäst och klass G sämst, förklarar Anders Jansson, produktchef på Nokian Däck AB.

Däckmärkningen gäller huvudsakligen sommardäck och dubbfria vinterdäck till personbilar, lätta lastbilar, lastbilar och bussar. Märkningen gäller inte dubbdäck och däck för tävlingsbruk, reservdäck, regummerade däck eller däck för veteranbilar.

− Däckmärkningen gäller som sagt inte dubbdäck. Man ska ändå komma ihåg att dubbdäck ger överlägset bästa vinteregenskaper i våra nordiska vinterförhållanden. Däckmärkningen ändrar inte det faktumet, understryker Anders Jansson.

Externt däckljud, rullmotstånd och våtgrepp

Den nya däckmärkningen ger konsumenterna möjlighet att jämföra tre egenskaper på däck. Dessa egenskaper är externt däckljud, som visar däckljudet utanför bilen, rullmotstånd som bland annat påverkar bränsleförbrukningen och våtgrepp som visar bromssträckan på vått underlag.

− I våra nordiska förhållanden borde det även vara viktigt att kunna jämföra risken för vattenplaning och isgreppsegenskaper. Det finns nu en risk att konsumenterna bara jämför våtgreppsklassificeringen och väljer dubbfria vinterdäck som är avsedda för mildare centraleuropeiska vinterförhållanden, varnar Anders Jansson.

Vid köp av nya däck är det viktigt att tänka efter i vilka förhållanden man kör mest och hur stor risk det är att råka ut för ishalka, speciellt morgon och kväll. Om inte egenskaperna för dessa förhållanden finns med i däckmärkningen så bör man fästa mindre uppmärksamhet på märkningen, och efterfråga kompletterande information från kunnig personal hos din däckåterförsäljare.

Tidningar och däckåterförsäljare har fortfarande den bästa informationen

Så länge däckmärkningen inte gäller dubbdäck bör man söka information om vinterdäck på annat håll. Till exempel ger motortidningarnas vinterdäcktester och däckåterförsäljare bra information om vinterdäck och de känner bäst till vinterförhållanden i det landet och området där konsumenten bor.

− Tidningarna gör omfattande däcktester och har betydande kunskaper om att testa däck. Däcktesterna baseras på konsumenternas behov och görs i de vinterförhållanden där däcken används. Därför är dessa tester trovärdiga och ger värdefull information.

Även proffsiga däckåterförsäljare har mycket kunskaper om sina produkter och kan hjälpa till att välja vinterdäck som bäst motsvarar bilförarens behov och förutsättningar. Dessutom har de alltid den senaste informationen om produkterna.

− Genom att berätta om sina körvanor och på vilken typ av vägar man kör mest på så kan däckåterförsäljaren rekommendera lämpliga däck, antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck, säger Anders Jansson.

Bilder:

www.nokiantyres.com/EUtyrelabel

www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7

www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information:

Produktchef Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447

anders.jansson@nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

Mer information om EU:s däckmärkning:

www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

www.facebook.com/nokiantyressverigewww.youtube.com/NokianTyresCom

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med över 910 anläggningar i 23 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 456 miljoner euro år 2011 och antalet anställda är nästan 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com