Hagust AB

Hur kan den offentliga sektorn bli mer transparent?

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2013 10:09 CEST

Varför skall den offentliga sektorn bli mer transparent?  Varför valde en stor kommun i USA att satsa på att bli totalt transparent och hur har de lyckats? Detta kommer vi att tala om på ett seminarium på Sveriges Offentliga Inköpares konferens den 10 april i Västerås, säger Hans-Gunnar Gustavsson, VD Hagust AB

Temat är: Hur transparenta vågar vi vara? För- och nackdelar med Open Book Procedur.

- När jag var i USA i december 2012 blev jag av kommunledningen i Fort Collins inbjuden till ett par dagars studiebesök för att se hur de arbetar med transparens och hur de har lyckats med detta. Då först förstod jag vilka möjligheter det ligger i att vara transparent även för en offentlig verksamhet, säger Hans-Gunnar Gustavsson, VD för Hagust AB.

Hans-Gunnar kommer att med ovanstående exempel belysa vilka möjligheter transparens kan skapa för den offentliga sektorn. Hur offentliga verksamheter har gjort transparens till något positiv för sin verksamhet. Något som har utvecklat verksamheten och gett en tätare dialog med medborgare, anställda och leverantörer. Dessutom hur man har kunnat utnyttja detta i sin marknadsföring.

När vi talar om transparens tänker vi oftast på hur Internet i grunden förändrat många affärsmodeller, skapat nya aktörer och nya branscher. Det som har skett är att allt har blivit så mycket mer synligt och transparent, detta gäller alltifrån vad man betalar för sina flygbiljetter, när man bokar talare eller när man vill ha översättningar gjorda över internet, det är helt transparent. För kunden öppnar det helt nya möjligheter, större utbud, mer kostnadseffektiva lösningar.

Nu är turen kommen till den offentliga sektorn att ta frågan om transparens till en ny nivå.

Vid frågor eller för mer information. Hör av dig till Hans-Gunnar Gustavsson, 0704-931149 eller på hg@hagust.com

Hagust styrka ligger i att leda förändringsarbeten från strategi till praktiskt genomförande. Våra kunder finns både inom offentlig och privat sektor.