Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Hur kan hästföretag bli mer lönsamma?

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 13:14 CET

I ett samarbete mellan SLU, Alnarp och Flyinge AB har en kurs skapats med fokus på att ge hästföretagare inspiration och tips på faktorer som kan ge bättre lönsamhet.

På Flyinge kommer det att arrangeras en kurs som består av fem temadagar. Ämnen som kommer behandlas är lönsamt entreprenörskap, hur en affärsplan kan se ut och optimal utfodring för bra hästhälsa och ekonomi. Även skötsel av ridbanor av olika typ, i olika miljöer och för olika discipliner, arbetsmiljö i stall, säker hästhållning, planerat avelsarbete och annat matnyttigt för företagen kommer att tas upp.

- Det känns fantastiskt kul att kunna erbjuda denna kurs med tanke på att det kan vara svårt att få lönsamhet i sitt hästföretag. Kursen är tänkt att ge deltagarna inspiration och nya tankesätt vad gäller driften av sitt företag oavsett disciplin och hästrasintresse. Varje temadag är unik och riktar sig till de som har företag eller funderar på att starta ett, säger Niclas Erwall, utbildningschef Flyinge AB.

Kursdeltagarna kan antingen välja hela kursen som ett paket, men de kan även välja ut vilka områden som passar dem bäst.

För ytterligare information:
Sofia Folestam, Flyinge AB