BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Hur kan vi samarbete för barnets bästa? Ett BRIS-seminarium på World Child & Youth Forum med svenskt och internationellt fokus på myndigheters agerande.

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 07:00 CET

Under World Child & Youth Forum den 17 november på det Kungliga slottet i Stockholm arrangerar BRIS ett seminarium med temat ”Hur kan vi samarbeta för barnets bästa? Vad säger barn som lever i social utsatthet att de behöver från myndigheter och de ideella organisationerna?”

Barn som lever i socialt utsatta situationer och som har behov av olika former av stöd, råd och akut hjälp, söker i bästa fall anonymt kontakt med någon form av hjälptelefon. För att dessa barn ska kunna få det stöd och de andra insatser som de behöver och har rätt till, krävs samverkan mellan olika aktörer i samhället.

Syftet med seminariet är att ur ett svenskt och ett internationellt perspektiv synliggöra de behov av stöd som barn som söker hjälp ger uttryck för, samt att sätta fokus på betydelsen av samarbete mellan alla de som kan spela en roll för de här barnen.

De medverkande i seminariet har lång erfarenhet av barns utsatthet och betydelsen av oberoende stödtelefoner för barn och unga. Förutom BRIS tillförordnade generalsekreterare Eva Waltré medverkar även Mrs Jeroo Billimoria, grundare av Childline India, numera ordförande i Child Helpline Internationals kontrollkommitée, samt grundare och vd för Child and Youth Finance International.

Dessutom medverkar Mrs Elizabeth Dempsey, senior supervisor, Childline London, som erbjuder barn och unga gratis och anonymt stöd via telefon dygnet runt, samt Elin Wernquist Roberts, enhetschef, Ersta Barnrättsbyrå.

Moderator är journalisten Kattis Ahlström

De medverkande i seminariet finns i viss mån tillgängliga för intervjuer. Intervjuförfrågningar ställs till Cecilia Nauclér, presschef BRIS, 0701-60 88 30 eller cecilia.naucler@bris.se

Fakta World Child & Youth Forum

Syftet med World Child & Youth Forum är att skapa ett forum för att öka kunskapen om FN:s konvention om barnets rättigheter, och bidra till att inspirera fler att ta initiativ och verka i konventionens anda. Forumet är en mötesplats för inspirerande dialog mellan vuxna, barn och unga.

World Child & Youth Forum startades på initiativ av Kungaparet tillsammans med Kronprinsessparet, Prinsessan Madeleine och Prins Carl-Philip i januari 2010.

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se