Piratpartiet

Hur många gånger ska datalagringen behöva ogiltigförklaras?

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2015 06:00 CEST

I en tvist mellan operatören Tele2 och Post- och Telestyrelsen har Kammarrätten skickat ett brev till parterna och givit dem en chans att yttra sig innan frågan skickas vidare till EU-domstolen. Detta betyder sannolikt att Kammarrätten kommer att begära in ett förhandsbesked från EU-domstolen om trafikdatalagringen, enligt en artikel i DN.

– Vi i Piratpartiet skulle välkomna ett förhandsbesked från EU-domstolen. Domstolen ogiltigförklarade datalagringsdirektivet förra året med hänvisning till att direktivet bryter mot europakonventionen om de mänskliga rättigheterna, säger Gustav Nipe integritetstalesperson Piratpartiet.

Operatören Tele2 har gått till domstol för att upphäva kravet från myndigheten Post- och Telestyrelsen om att tvingas logga vad sina kunder gör.

– Kanske kan ytterligare EU-domstolsbeslut nå fram till Sveriges riksdag, som hittills slagit dövörat till när det handlat om datalagringens legalitet. Den svenska övervakningsivern bland politikerna behöver stävjas – de vill lyssna till allt om våra privatliv, men hör inget när de gör fel, avslutar Gustav Nipe.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.