Vänsterpartiet Storstockholm

Hur många liv offras i byråkratin?

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 09:16 CET

Socialförvaltningen svarar positivt på remissen om en samlad strategi för att begränsa smittspridningen bland intravenösa missbrukare. Samtidigt påpekas i remissvaret att frågeställningarna redan är belysta i den utredning som staden och kommunförbundet Stockholms län deltagit i och som föregick landstingets beslut. Landstingets beslut att inleda försöksverksamhet fattades den 21 juni 2010.

Det står alltså svart på vitt att om inte den moderatledda alliansen i Stockholms stad hade förhalat försöksverksamheten, hade sprututbytesprogrammet redan påbörjats. I klartext, en hel del missbrukare hade sluppit smittas av Hiv och andra farliga sjukdomar. Nu förhalas det hela ytterligare - efter beslut i socialnämnden den 17 februari går förhoppningsvis ärendet vidare och en ansökan skickas in till socialstyrelsen. Socialnämnden och alla partier i fullmäktige utom moderaterna står bakom förslaget. Tidigast om ett halvår kan försöket inledas. Under förutsättning att den moderatledda alliansen inte avvisar förvaltningens förslag till beslut. Ett beslut som socialnämnden och alla partier i fullmäktige förutom moderaterna står bakom.

-          Om moderaterna fortsätter förhala beslutet får de också vara ärliga med konsekvenserna. Människoliv hade kunnat räddas, och varje ytterligare onödig instans riskerar att fler människor drabbas; säger Inger Stark, ledamot i socialnämnden (V).

-          Moderaterna har förhalat beslutet i över ett år. Det är ett skandalöst beteende av moderaterna men även av de övriga partierna i alliansen. Tillsammans med oss i oppositionen kunde de ha kört över moderaterna. Men det har de inte gjort och därför är FP, C och KD lika ansvariga som M, säger Jackie Nylander, ersättare i socialnämnden (V).

För mer info:
Inger Stark  070 619 41 24

Jackie Nylander 070 353 86 35

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på www.stockholmsvänstern.se