Campus Roslagen

Hur mår vi av att dricka vatten - ur kran och flaska? Finns det vatten så att det räcker?

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 14:51 CET

Vatten är vårt viktigaste livsmedel! Men hur mår vattnet vi dricker egentligen? Och hur länge räcker det?

Välkommen att ta del av den senaste forskningen om vattnets betydelse för vår hälsa och hur vi kan påverka vattnets hälsa på konferensen Inspiration Vatten 2016

-Den 18 november, föreläsningar och debatt: 09:30 – 12:15

-Astrid Lindgrens gata 2 A, 2 tr, Lokal Havet

-Hela programmet här: http://vattencentrum.se/event/inspiration-vatten-2016/

-Under eftermiddagen inviger vi Utvecklingscentrums nya lokaler och Mathilda-laboratoriet på Kaserngatan 11. Bandklippning, gruppdiskussioner, vattenprovning och föreläsning om Water Aids arbete i Rwanda.

Några av de frågor som kommer att belysas och diskuteras är:

-För och nackdelar med mineraler i vattnet.

-Tungmetaller i vatten – hur påverkar de oss?

-Klimathot och vattnets kvalitet – hör det ihop?

-Går det att få bort medicinresterna ur vattnet?

Medverkar gör bland andra:

-Ingegerd Rosborg, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH

-Maria Kippler, Karolinska Institutet, KI

-Bo Olofson, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH

-Malin Alenius, Vårdbolaget TioHundra

-Mikael Medelberg, Water Aid

”Om vi inte gör något radikalt åt vattenanvändningen hotas matproduktionen och vi kan stå inför en hungerkatastrof inom 35 år, säger Bo Olofsson, professor vid Mark- och vattenteknik på KTH.”

”Vi får skärpa oss om vi ska skryta med att vi har världens bästa dricksvatten, säger Ingegerd Rosborg. Hon konstaterar att myten om att Sverige är ett av de länder som har bäst dricksvatten troligen grundar sig på att det på grund av vårt hittills kalla klimat varit fritt från mikroorganismer, framför allt bakterier. Men försurning, avsaltning och avkalkning tar bort för oss viktiga mineraler som påverkar vår hälsa – det missar vi att prata om.”

Utvecklingscentrum för vatten är en arena för utveckling och spridning av vattenkunskap. Vi samlar, sammanställer och sprider redan existerande kunskap och praktik kring vaten. Vi vill utveckla ny kunskap. innovation och företagande.

Utvecklingscentrum drivs som en verksamhet av Campus Roslagen AB, Norrtälje kommuns utvecklingsbolag.