Peter Watz AB

HUR PÅVERKAR CORONA (COVID-19) UTBROTTET GRILLSVERIGE?

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2020 10:57 CET

KOMMER DET ATT FINNAS GRILLAR ATT KÖPA?

Corona utbrottet kom strax före det kinesiska nyåret. De flesta kinesiska fabriker stänger kring det kinesiska nyåret. I normala fall är dessa fabriker stängda i 15 dagar. Men på grund av Corona epidemin så tvingades fabrikerna hålla stängt ytterligare 6-8 veckor. Det är först nu i dagarna som fabrikerna börjar komma igång.

Men även om fabrikerna öppnar så är det många led som behöver komma igång. I en grill finns flera olika delar. Dessa delar kan tillverkas i flera olika fabriker som till slut sätts ihop. De grillar som har elektronik, LED-belysning, gummislangar etc. kanske tillverkas i olika fabriker. För att verkligen förstå deras situation så har ett stort geografiskt område helt stängt. Det har mer eller mindre varit utegångsförbud. Allt för att begränsa spridningen av Coronasmittan.

När fabrikerna öppnar så har vi hela distributions hanteringen också. Chaufförer som ska köra delarna och sedan köra de färdiga grillarna. Arbetarna som bygger allt ska ta sig till och från fabrikerna etc. Brist på fraktcontainers då omsättningen tvärstannat.

De beställningar som är tillverkade och skickade från fabriker före stängningen påverkar inte tillgången i butik. Men de som inte hann med att få sina beställningar tillverkade och skickade påverkas speciellt. Det tar ca 2-3 månader för ett lastfartyg från Kina att komma fram till Sverige. Nu med den situationen som uppkommit i Sverige så kanske vi hamnar i samma situation som Kina hade för ett par veckor sedan. Stängda gränser, karantänområden etc.

Butikerna lägger så kallade förorder så att tillverkarna kan planera produktion och leveranser. Detta görs redan under sensommaren året innan. Ett specifikt tillfälle är under Spoga-Gafa mässan i slutet på augusti. De svenska säljarna sitter tre dagar i sträck i möten med butiker och kedjor. Dessa ordrar uppdateras regelbundet därefter. Vissa märken kommer inte att kunna leverera så kallade kompletteringsorder dvs ordrar som läggs under våren.

Även med allt detta så kommer det att finnas grillar att köpa. I alla fall i början av säsongen, dvs nu. Dock så kommer kanske vissa nyheter inte att hinna komma till butik inför säsongen, de kanske kommer senare i år eller till och med under nästa år.

En annan fråga med den nuvarande situationen i Sverige är hur återförsäljare, butiker och handeln kommer att hantera Corona. Igår den 14 mars vaknade jag till mailet från Apple. Jag skulle lämna in min dator på garantireperation. Mitt tangentbord fungerar inte så bra. Men Apple har beslutat att alla Apple Store i hela världen, förutom i Kina ska hålla stängt. Kommer butikerna som säljer grillar i Sverige att hålla öppet? Kommer vi att få lämna bostaden för att handla? Vi får verkligen hoppas på det. Flera grillmärken finns även att köpa via e-handeln om de fysiska butikerna stängs. Men då ska det finnas fraktbolag med personal som kan köra ut grillen till dig...

Det finns andra områden inom grillsverige som påverkas mer - läs hela artikeln på ​Grillbloggen.nu

Underlaget till artikeln finns också på grillbloggen.nu

Peter Watz AB driver Grillbloggen.nu. Nyheter, reportage kring grillning, BBQ och utekök. Besök ​grillbloggen​.nu, ​Facebook​YouTube