Add Gender

Hur smakar jämställdhet? Finalister

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 16:47 CEST

För dig som är i Stockholm över påsk tipsar vi om kanske världens första smaksatta jämställdhetstävling. På SoStockholm i Kungsträdgården den 4:e april klockan 18-20 går smaktävlingen ”Hur Smakar Jämställdhet?” av stapeln. Detta är årets kanske mest innovativa mattävling och det är jämställdhetsföretaget Add Gender som ligger bakom. De sex finalisterna presenteras nu inför tävlingen.

Tanken med tävlingen är att öppna upp för ett samtal där branschaktörer får möjlighet att presentera ett unikt kulinariskt bidrag till hur jämställdhet smakar i Sverige år 2012. Tävlingen är även tänkt att bidra till jämställdhetsdebatten på ett mer lekfullt och smakrikt sätt. Sex tävlingsbidrag kommer att ställa ut under eventet och matälskare, jämställdhetsivrare, journalister och andra nyfikna är varmt vällkomna att delta på eventet.  Anmälan och information finns på www.hursmakarjamstalldhet.se.

De sex finalisterna som kommer att tävla är:

1. Select Origin är ett litet kafferosteri i Stockholm som rostar färskt specialkaffe. De tävlar med ett recept på äkta vaniljglass doppat i kvinnokaffe från Peru. Deras motivering bygger på processen för hur maten tas fram, ända från böna till tillagning. Kanske får vi svaret på hur man producerar och tillagar något jämställt?
  2. Systrarna Märaks Chokladkafé tävlar med ett macaronrecept fyllda med vitchokladganache och älgörtsmarmelad. De vill med sitt tävlingsbidrag bland annat lyfta fram att i det Samiska samhället, särskilt bland renskötare, finns inte den svenska könsuppdelningen. Hos dem räknas hushållsarbetet inte som typiskt kvinnligt eller det tunga arbetet bland renarna och i skogen som typiskt manligt. Alla förväntas kunna allt. De vill påminna oss om att förväntningarna på män och kvinnor kan skilja sig mycket mellan olika kulturer och olika sätt att leva.
  3. Den officielle Årets kock-bloggaren Husmor Lisa tävlar med ”Tre små tantiga tapas” där tanken är att uppvärdera husmodern. Hon uppmanar med sitt bidrag själva tanterna att reclaima inläggningar, örter, långkok och säsongsmatlagning, som på senaste tiden blivit trendigt.
  4. Egenbar.se tävlar med en jämställd alkoholfri drink vid namn ”Unisex” där de vill få oss att diskutera varför en man kan känna sig dum om han beställer en rosa drink eller en kvinna kan känna sig udda om hon beställer en mörk öl.
  5. Cupcake STHLM, Sveriges första Cupcake-butik, ställer upp med en specialdesignad cupcake vid namn ”FiftyFifty” där harmonin som uppstår i mångfalden står i fokus genom en spännande blandning av saltlakrits och hallon.
  6. Latino Deli ställer upp med en rätt som inte alls blivit specialanpassad utan är helt enkelt en traditionell Peruansk fiskrätt vid namn CeViche. Tanken med bidraget är att lyfta sambandet mellan jämställdhet, jämlikhet och mångfald där tankar om vem som får vara kock och vem som får status inom restaurangbranschen ställs på sin spets då både kockens bakgrund och kön bryter mot normer.

Med dessa tävlingsbidrag kommer det att bli en mycket intressant diskussion om vad jämställdhet egentligen är. Eventet den 4:e april i Stockholm kommer att fungera som en kick-off där alla tävlande får visa upp sina bidrag och låta deltagarna smaka. Efter eventet kommer juryn att poängsätta bidragen och vinnaren kommer att utses på mässan GastroNord den 27:e april under parollen: Årets jämställda smakupplevelse 2012. Förhoppningsvis kommer tävlingen även att gå av stapeln nästa år så tycker du att det här låter intressant så tveka inte att höra av dig till arrangörerna Add Gender.

Förutom en jämställdhetsexpert från Add Gender så består juryn av:

Vanja Franzén från Foodism

Gastronom och smaksättare av varumärken. Vanja har mångårig internationell bakgrund med bland annat gastronomistudier vid Slow Foods universitet i Italien och jobb inom eating-design i Holland. Som smaksättare drivs hon av den ständiga jakten på nya smakkickar och inspireras av allt från udda möten och innovationer till barndomsminnen och kulturarv. www.foodism.se

Klara Adolphson från Ledarna

Ledarskaps- och jämställdhetsexpert på Sveriges chefsorganisation Ledarna. Det hon bidrar med i juryn är framförallt att bevaka och bedöma ledarskapsperspektivet i smakerna.
 Klaras bästa smakupplevelse: När jag -99 precis träffat min man som då jobbade på restaurang 28+ i Göteborg och han bjöd mig på middag i sin lilla etta i Masthugget. www.ledarna.se

Helena Stenman Chefredaktör på Restaurangvärlden

Restaurangvärlden har publicerat undersökande kvalitetsjournalistik i mer än 30 år och är det självklara valet för alla som arbetar professionellt med svensk restaurang- och måltidsverksamhet. Helena kommer att vässa smaklökarna och ladda upp med knivskarpa frågor som sätter de tävlande på prov. www.restaurangvarlden.se

Ola Håkansson & Andreas Hammarstedt

Ola Håkansson, kökschef på Tumba gymnasium och Andreas Hammarstedt, Bitr Rektor på Tumba gymnasium, är båda bördiga kockar från Öland. Idag arbetar Ola med allt från att utveckla skolrestauranger, meny-coach, föreläsare, matkoordinator. Andreas är i grunden utbildad, kock, sommelier och yrkespedagog inom hotell och restaurang. Numera skolledare som brinner för bra utbildningar och skolrestauranger. Tillsammans leder de det populära nätradioprogrammet Matpoden som är en podradio om allt som har med mat och dryck att göra: matpoden.tumblr.com

Jens Linder

Jens Linder är kock och journalist som skriver i bland annat Dagens Nyheter. Han är en av författarna i Bonniers kokbok och har också skrivit ett flertal egna kokböcker som fått priser av både Måltidsakademien och Gourmand World Cookbook Awards. År 2006 tilldelades han Tore Wretman-medaljen av Svenska Kockars Förening för “berömvärda insatser och engagemang för svensk matkultur”.
 www.dn.se/blogg/matbloggen

Add Gender är ett analys- och rådgivningsföretag som arbetar med affärsinriktad jämställdhet. Add Gender gör jämställdhet begripligt på ett användbart och roligt sätt. För att framtiden är jämställd.

För ytterligare information och bilder kontakta verksamhetschef Pernilla Alexandersson, pernilla.alexandersson@addgender.se, 0767-877 877 eller besök www.addgender.se.

För ytterligare information och bilder kontakta verksamhetschef Pernilla Alexandersson, pernilla.alexandersson@addgender.se, 0767-877 877 eller besök www.addgender.se.