Egmont Publishing Kids AB

Hur står man emot frestelser som godis, glass, sockerkringlor och annat smaskigt? Ole vet!

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 13:39 CEST

Mumsfilibabba! I Grethe Rottbölls och Anna-Karin Garhamns senaste bok frossar Ole i allt som är gott. Men det kan lätt bli lite för mycket av det goda… En rolig och rikt illustrerad berättelse med fakta om sånt man stoppar i sig och vad kroppen behöver för att må bra.

Går det verkligen att välja en morot framför en godisråtta?

Och hur är det med Supermegamannen? Sitter han och äter hallonbåtar på hustaket eller räddar han staden från översvämning?

Ole vill se långt, springa snabbt, tänka smart, ha starka naglar som grävskopor och slippa skrynkla ihop sig som gammelmormor. Så medan pappa och kompisarna äter godis bestämmer sig Ole för något han inte visste att han kunde ...

Grethe Rottböll har skrivit både romaner, böcker med rim och ramsor, och faktaböcker för små barn. Första boken om Ole – Ole hos Doktor Semla och Syster Bulla kom ut 2008 och handlar om ett nattligt besök på Astrid Lindgrens sjukhus. Året därpå kom Ole får en hamster ut. I år lär sig Ole äta rätt i Ole är hungrig på godis.

Anna-Karin Garhamn känner vi till sedan tidigare som illustratör av Galna Gatan-serien (av Sören Olsson och Anders Jacobsson). Oleböckerna kännetecknas av färgglada, uttrycksfulla, detaljrika och roliga illustrationer i bästa Garhamn-stil!

Grethe och Anna-Karin lägger Oles fruktmemo med barnen vid Nallescenen på bokmässan i Göteborg 25-26 september 2010. Böckerna finns till försäljning i Egmont Kärnans monter B08:42.

Mer information:

För recensionsböcker, utlottningar och intervjuförfrågningar var vänlig kontakta projektledare Katarina Oldenburg via mejl: katarina.oldenburg@egmont.se .

Läs gärna också Oles blogg på olekompis.blogg.se

Högupplöst cover och inlagebilder finns att hämta på:

användarnamn: egmontpr

lösenord: egmont2007

Egmont Kärnan AB är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Vi arbetar med såväl internationella som svenska karaktärer, egna och andras varumärken. Egmont Kärnan AB är en del av den internationella mediekoncernen Egmont som ger ut medier i över 30 länder