Global Utmaning

"Hur tänds ljuset i tunneln?" - ny rapport om den ekonomiska krisen

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2012 08:00 CEST

Idag förs en intensiv debatt kring kapitalismens kris. Organisationer som World Economic Forum, OECD och IMF efterlyser en förändrad politik. Bakgrunden är givetvis den finansiella sektorns problem, i kombination med en allt ojämlikare inkomstfördelning och hög arbetslöshet. Idag är nästan 25 miljoner människor arbetslösa i EU. Hur tänds ljuset i denna mörka tunnel?

Lars Magnusson, professor i ekonomisk historia, har på uppdrag av Global Utmanings ekonomiska råd, skrivit rapporten "Hur tänds ljuset i tunneln? - vägar ur den europeiska krisen" som presenteras vid ett seminarium idag onsdag kl 15.00 - 16.30 på Summit Grevturegatan 30 i Stockholm.

Rapporten kommenteras av en panel bestående av Robert Bergkvist, chefsekonom SEB, Daneil Sachs, VD Proventus, Agneta Stark, docent i företagsekonomi och Sandro Scocco, chefsekonom på Global Utmaning.

Om rapportförfattaren
Lars Magnusson är sedan1992 professor i ekonomisk historia, särskilt social- och arbetslivshistoria, vid Uppsala Universitet och författare till en mängd vetenskapliga artiklar och böcker.  Bland hans mer kända verk finns "Sveriges Ekonomiska Historia" som i svensk upplaga gavs ut 1996. Han är även sedan 2004 medlem i Kungliga vetenskapsakademin.

För mer information om rapporten och dess innehåll:

Lars Magnusson, rapportförfattare, 0705-170310

Sandro Scocco, programchef Global Utmaning, 0707- 583771

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.