Ladbrokes

HUR UPPFATTAR SPELARE ODDS?

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 16:15 CET

Ladbrokes hjälper Patric Andersson, Handelshögskola och Håkan Nilsson, Uppsala Universitet med deras studie om spelbeteende. Se deras förfrågan nedan:

Beskrivning av studie

1. -Om man skalar bort spelbolagens avgifter så motsvarar ett odds den objektiva sannolikheten att ett spel går in: Förstår spelare vilken sannolikhet odds x motsvarar?
  2. -Odds presenteras oftast som antingen bråktal eller decimaltal: Är dessa format lika informativa (informativa=lätta att översätta till sannolikheter)?
  3. -I teoretiska termer så bör en spelare leta efter spel där sannolikheten för att spelet går in är högre än vad spelbolagets odds antyder: Utvärderar spelare spelbolagens odds på detta sätt?

Svaren på dessa frågor är intressanta på åtminstone två plan. För det första så kan de öka förståelsen för vilka psykologiska processer som är involverade i "spelsituationen". För det andra kan de öka förståelsen för hur beslutsfattare/prognosmakare i allmänhet (aktiemäklare, meteorologer, etc.) inkorporerar information om osäkerhet i sina beslut och bedömningar (en fråga som är central inom den ekonomisk-psykologiska beslutsfattandeforskningen).

Vi håller för tillfället på med att rekrytera deltagare till våra studier. Vi undrar om ni skulle kunna hjälpa oss med detta genom att publicera följande text (plus länk) på er hemsida.

Deltagare till vetenskaplig studie sökes. Vi söker personer som regelbundet satsar pengar på spel med fasta odds (t.ex. Svenska Spels Lången eller motsvarande spel på andra spelbolag).

För mer information:  https://hhs.qualtrics.com/SE/?SID=SV_7WMUBGikHZpu2gI

Kontaktperson på Ladbrokes: erika.lund@ladbrokes.se

Se även vår blogg på http://blogg.ladbrokes.se för mer nyheter och information från Ladbrokes.

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2925 vadslagningsbutiker och 16 394 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från 30 länder och säljer speltjänster på 18 språk.

___________________________________________________________

Detta pressmeddelande skickades via MyNewsdesk.com