SBAB

Hushållen betalar 2,3 miljarder för mycket i boräntor

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2003 09:30 CEST

SBAB presenterar idag "Bolånerapporten, juli 2003", som bland annat visar att de svenska hushållen varje år betalar cirka 2,3 miljarder kronor mer än nödvändigt på sina bottenlån till storbankernas hypoteksbolag. Beräkningen bygger på storbankernas utannonserade räntor.

- Bolånemarknadens största förlorare är de trogna storbankskunder som passivt accepterar utannonserad ränta, säger Peter Gertman, vice vd på SBAB.

Det är fortfarande fler än nio av tio hushåll som anlitar någon av de fyra storbankerna för sina bolån. Men storbankernas andel av bolånemarknaden minskar. Utmanarna, med SBAB i spetsen, står för drygt åtta procent av hushållens bolån.

Ett genomsnittligt hushåll i Sverige kan årligen spara mer än 1.500 kr på att överföra sina bolån från en storbank till en utmanare. Hänsyn har inte tagits till eventuell ränteskillnadsersättning. De regionala skillnaderna är stora på grund av varierande bostadspriser. För ett genomsnittligt hushåll i Stockholm är vinsten nära 2.500 kronor per år.

- Både hushållen och konkurrensen tjänar på att bankkunderna plockar russinen ur kakan. Det är enkelt att byta bolåneföretag och man kan spara mycket pengar, säger Peter Gertman.

Framför allt är det stockholmarna som vänder storbankerna ryggen. SBAB:s marknadsandel i Stockholms län är cirka 15 procent, vilket kan jämföras med en marknadsandel i hela landet på 7,5 procent.

För mer information, kontakta:
Peter Gertman, vice vd SBAB, på 08-614 43 15, 0708-76 13 33 eller peter.gertman@sbab.se

Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se

"Bolånerapporten, juli 2003" finns på www.sbab.se

För Bolånerapport nr 4, se bifogad fil