Aktiebolaget Huvudkontoret HK

Huvudkontoret - co-working för Öresundsregionen

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2019 22:22 CEST

En god frukost, serverad tillsammans med framlagda dagstidningar. Så är det meningen att en dag på Huvudkontorets nyöppnade gemensamma arbetsplats på Södra Väla i Helsingborg ska ta sin början. Bakom initiativet ligger det Helsingborgsbaserade fastighetsbolaget Stenbocken AB, och inspirationen kommer till stora delar från Storbritannien och USA. Där pågår en explosionsartad utveckling av så kallade co-workinganläggningar, där kontorsenheter hyrs ut till företag från olika branscher. Affärsidén kombinerar olika former av service med de kontaktytor som skapas då olika branschföreträdare samsas om ett gemensamt utrymme.

Ständig bemanning sköter servicen

Ansvariga för serviceutbudet på Huvudkontoret är en platschef och en koordinator som finns på plats varje arbetsdag och ser till att uppfylla de olika önskemål som finns, oavsett om det handlar om teknisk assistans med utrustningen eller att skaffa fika åt besökande gäster. Prisnivån för de som väljer Huvudkontoret som arbetsplats kommer ändå att vara fördelaktig.

-Enligt våra kalkyler blir det mer kostnadseffektivt för arbetsstyrkor på upp till tio man att hyra in sig på Huvudkontoret än att skaffa en egen lokal, säger Fredrik Hansson, vd på Stenbocken AB. Man väljer själv vad man vill ha, både utrymmes- och servicemässigt, och avtalsmässigt låser man sig bara för tre månader.

Vy över lounge,öppna plaster och kontorsrum. Foto Valvet / Fredrik Ahlbäck

Designen har fått en huvudroll

Huvudkontoret kommer att anordna bland annat föreläsningar och after work-arrangemang för sina hyresgäster, något man menar bygger både kunskap och samarbetsmöjligheter. Företrädare för olika branscher kan sedan diskutera vidare i en stor lounge, avsedd att främja spontana möten.

-Vi har avsiktligt valt att frångå de klassiska kontorsmöblemangen och satsat på en mjukare och attraktivare miljö där designen har fått en huvudroll, påpekar Fredrik Hansson. Alla detaljer är genomtänkta och syftar till att ge arbetsplatsen det där lilla extra som traditionellt har saknats i kontorsmiljöer.

Kommande expansion ger synergieffekter

Konceptet får sin första utvidgning till eftersommaren, då en andra enhet öppnas på Båthusgatan i Norra Hamnen i Helsingborg. Om ett par år står sedan en tredje och betydligt större anläggning ute på Gåsebäck på tur. Därefter kan det handla om att ta konceptet vidare ut i Öresundsregionen. Man är inte främmande för att etablera sig i exempelvis Köpenhamn.

De projektansvariga ser stora fördelar med en expansion.

-Vi kommer att få gynnsamma synergieffekter, säger Fredrik Hansson. Som gäst hos oss kommer man att kunna nyttja lokaler på samtliga anläggningar. Till exempel kommer det att finnas stora konferens- och eventsalar på Gåsebäck som gäster på de båda andra anläggningarna kan behöva boka någon gång per år. Allt handlar om flexibilitet. När vi växer så växer våra kunders möjligheter med oss.

Om Huvudkontoret:

Vi ville lyfta begreppet fullservicekontoret till nya nivåer. Skapa ett femstjärnigt all inclusive-kontors som är så speciellt att det får dig att glömma att du faktiskt är på jobbet. Inspirationen

Resultatet blev ett kontorskoncept med ännu bättre service, snyggare inredning och större flexibilitet än du sett tidigare. Vi kallar det Huvudkontoret. Ett kontor med attityd och inbyggd flexibilitet. Där varje liten detalj är noga uttänkt och utvald.

Grundprincipen är enkel: du koncentrerar dig på arbetet, vi sköter allt annat. Glöm städning, bredband och larm. Glöm printrar som krånglar, nätverk som ligger nere och bullarna som måste fixas till det viktiga frukostmötet. Allt det där ordnar vi.

Tänk dig i stället en miljö som främjar affärer och arbetslust. Som du med stolthet bjuder in dina affärskontakter till. Som får dig att fundera på om Huvudkontoret är ett hotell, ett kafé eller ett kontor. Eller allt samtidigt.