Miljöpartiet de gröna

Hyckleri och falsk propaganda om höger-vänsterval den 13 juni

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 11:49 CEST

S och m vill göra EU-valet till ett höger-vänsterval mellan moderater och socialdemokrater. Det är dags att slå hål på denna myt, säger Carl Schlyter och Eva Goës, Miljöpartiet de Grönas toppkandidater till EU-parlamentet.

- Det är i själva verket grön-vänstern som står för oppositionen i EU-parlamentet. Socialdemokrater, moderater och liberaler står för centralism och maktkoncentration i Europaparlamentet, säger Carl Schlyter, förstanamn på den gröna listan.

- Gunnar Hökmarks utspel om att det endast är socialdemokraterna som vill centralisera är hyckleri, säger Eva Goës, de grönas andranamn.

Den engelske professor Simon Hix har avslöjat i en undersökning om arbetet i EU-parlamentet att moderater och socialdemokrater samarbetat i över hälften av samtliga 11 500 beslut i EU-parlamentet mellan 1979 och 2001. De enda som opponerat sig i högerblocket är de värdekonservativa, vilket de svenska moderaterna inte kan hänföras till.

- Det är falsk propaganda att påstå att socialdemokrater står för vänster och moderater för höger. Sanningen är att Gröna gruppen och vänstern i EU-parlamentet är de som kan kallas vänster i dess radikala mening, säger Carl Schlyter och Eva Goës.

Kontakt: Carl Schlyter, EU-handläggare budgetkontroll, 070-238 25 15 Eva Goës, före detta språkrör, 070-671 03 51 Mattias Bengtsson, politisk sekreterare, 0736-27 53 83