Naturskyddsföreningen

Hyfsat långsiktigt mål - usla åtgärder

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 08:42 CET

- Målet att minska utsläppen av koldioxid med 25 procent till 2020 är godkänt, men man blir misstänksam när regeringen bara är radikal på lång sikt och väldigt defensiv i det kortsiktiga arbetet, säger SNF:s generalsekreterare Svante Axelsson i en kommentar till regeringens klimatproposition.

SNF tycker att det är positivt att regeringen kopplar klimatpolitiken till ett mål på maximalt 2 graders temperaturhöjning. Det är också bra att regeringen ska uppnå klimatmålet till 2010 utan att utnyttja de flexibla mekanismerna inom Kyotoavtalet, dvs att minskningen av utsläppen ska ske på hemmaplan.

- Men vad som händer efter 2010 är oklart, säger Svante Axelsson och påpekar att målet på 25 procents utsläppsminskning i värsta fall kan devalveras till 18 procent, eftersom cirka 7 procent av minskningen då kan komma att ske utanför Sverige.

- Höga målambitioner är bra, men de blir inte trovärdiga om man i samma andetag öppnar för mer torv och behåller skatterabatten för fossilgasen samt öppnar för ökad tilldelning av utsläppsrätter till industrin, säger Ylva Rylander, klimathandläggare, SNF.

- En trovärdig klimatpolitik kräver inte bara mål, utan också konkreta förslag för att nå dit man vill. Därför är det ytterst anmärkningsvärt att den transportpolitiska propositionen också är så urvattnad.

Mer information:
Svante Axelsson, generalsekreterare, SNF, tel 070-728 25 85 Ylva Rylander, klimathandläggare, SNF, tel 073-150 22 84

Eva-Lena Neiman, vik pressekreterare, SNF, tel 070-655 46 19