Peace & Love

Hyllade författaren/poeten Anna Jörgensdotter till ”Det Fria Ordet”

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 10:04 CET

Peace & Loves tema 2010 är frihet. Föreningen Peace & Love har tillsammans med Café Peace & Love redan börjat uppmärksamma temat genom arrangemanget ”Det Fria Ordet”. På onsdag presenteras författaren Anna Jörgensdotter, vilken tidigare i höst utkom med boken ”Bergets Döttrar” på Albert Bonniers Förlag. Hennes språk har beskrivits som ”flödande, bildrikt, poetiskt, desperat och äkta”.

Anna Jörgensdotter debuterade med "Pappa Pralin" 2002 på Albert Bonniers Förlag. Hon skriver även diktsamlingar, dramatik och är mycket produktiv.

-Det är en stor glädje för oss att kunna presentera Anna Jörgensdotter. Annas täta och lyhörda språk, med rötter i estradpoesin, har skapat en entusiastisk och stor läsekrets i Borlänge. På biblioteket är det lång kö för att få låna hennes senaste bok, säger Kerstin Årre på Föreningen Peace & Love.

Senaste romanen "Bergets Döttrar" fick även fina ord från recensenter över hela landet:

”Med Bergets Döttrar har Anna Jörgensdotter utan tvivel tagit ett steg i riktning mot den stora litteraturen” – Jan Arnald, Dagens Nyheter

”Anna Jörgensdotters nya roman Bergets döttrar ger ett vackert exempel på hur formvalet styr berättandet och läsningen, men också vilka möjligheter som öppnas för realismen bortom dess mer avgränsade, eller begränsande, formval” – Magnus Eriksson, Svenska Dagbladet

Mer info om Anna Jörgensdotter:
Mail: anna@annajorgensdotter.se

Tid: Onsdag 16 december klockan 19:00
Plats: Café Peace & Love, Borganäsvägen 39, Borlänge
Pris: Frivillig entré
Ålder: Ingen åldersgräns

Mer info om Peace & Loves arrangemang Det Fria Ordet:

"Det Fria Ordet" fortsätter nästa år med bland annat en debutantscen för litterära debutanter i samarbete med Ordfronts förlag.

Presskontakt Peace & Love: Presschef Ronny Mattsson, ronny@peaceandlove.nu, 073-659 75 35
Kontakt Föreningen Peace & Love: Kerstin Årre, kerstin@peaceandlove.nu, 070-630 00 67