Universal Music Sweden

Hyllade The Weeknd släpper ”Triology”

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 12:08 CEST

“His voice can be other worldly” – The New York Times

“His falsetto runs and flickers of melisma were refreshingly expert yet human.” – Los Angeles Times

“Blatantly provocative and daring new artist” – The Guardian

“…Totally Amazing” – Spin

“Man, does he have a voice” – Fader

Den 12:e november släpper geniförklarade The Weeknd sitt hett efterlängtade debutalbum ”Triology.” Som titeln antyder kommer albumet inkludera den kanadensiska singer-songwritern/rapparen/producentens samtliga tre kritikerrosade mixtapes ”House of Balloons”, “Thursday” och “Echoes of Silence.” Alla remixade och remastrade. Men som om inte det vore nog så kommer ”Trilogy” även bjuda på nyinspelat material.

”Triology” föregås med förstasingeln, ”Wicked Games” som just nu är den mest addade låten i amerikansk kommersiell radio. Utöver ”Wicked Games” kommer albumet även innehålla låtar som ”High For This” som fick stor uppmärksamhet genom reklamkampanjen för den sista säsongen av HBOs succéserie ”Entourage”.

Förra året fick ”House of Balloons” en enorm respons och nådde stora framgångar på flertalet olika listor. Musiksiten Complex kallade mixtapen för ”best album of 2011” och Pitchfork gav skivan priset som ”Best New Music.” Ett samarbete uppstod mellan The Weeknd och Drake som bland annat resulterade hitsingeln ”Crew Love” från Drakes platinasålda album ”Take Care.” Framgångarna resulterade även i att The Weeknd blev tillfrågad om att göra mixar för bland annat Lady Gaga och Florence + The Machine. Uppföljarna ”Thursday” och “Echoes of Silence” släpptes inte långt därefter samma år och fick även de ett varmt mottagande.