Big Is Promotion

Hyllade Yasmin Levy till Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 11:39 CET

Yasmin Levy sjunger på ladino, det språk som de sefardiska judarna tog med sig när de förvisades från nuvarande Spanien för drygt 500 år sedan.

Yasmins pappa, Yitzhak Levy, dokumenterade ett stort antal religiösa och romantiska ladinosånger och Yasmins mamma sjöng dem. Yasmin bestämde sig för att föra traditionen vidare och idag är hon den sefardiska musikens stora stjärna, hyllad världen över för sin vackra, laddade musik och uttrycksfulla röst.

2006 fick Yasmin Levy pris av Anna Lindh Euro-Meditarranean Foundation för sitt arbete med att bygga broar mellan människor och kulturer.

På nya albumet ”Sentir” blandas urgamla ladinosånger med nyskrivet material och covers av bl a Leonard Cohen. Musiken vandrar gränslöst mellan Spanien, Grekland, Turkiet och Mellanöstern.

”Sentir” utsågs 6 december av Sunday Times till ett av 2009 års bästa world music-album.

Yasmin Levy spelar på Södra Teatern 16 feburari kl 20:00.

Se videon”La Judería” här:

För intervjuförfrågningar, pressbilder och ytterligare information kontakta Birgitta Nielsen, Big Is Promotion, tel 0739-847786. birgitta@bigispromotion.se