Svensk Form

Hyllan ”Ivy” av Thomas Bernstrand vinner Forms +1-pris

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 11:27 CET

Vid en prisceremoni på Stockholm Furniture Fair tidigare idag delades Forms +1-pris för bästa nyhet på mässan ut. Priset gick till hyllan ”Ivy”, designad av Thomas Bernstrand för svenska Swedese. +1-priset är ett stafettpris där formgivaren till föregående års vinnande produkt ensam utser vinnare. I år var det tyska formgivarduon Osko+Deichmann som agerade enväldig och högst subjektiv jury. Blasius Osko och Oliver Deichmann motiverar sitt val så här:

”Ivy är en smart och överraskande produkt. Att den kan luta är inte bara en visuell lustighet, utan även en funktionell bonus. Vilket uttryck hyllan får bestäms av användaren. Ivy kan byggas rak, konventionellt eller helt galet.”

Thomas Bernstrand grundade sin studio Bernstrand & Co 1999. Verksamheten omfattar såväl möbelformgivning som inredningar och landskapsarkitektur. Verksamheten spänner från möbelformgivning till inredningar och landskapsarkitektur. Thomas Bernstrand har arbetat för flera välkända nordiska företag som Muuto, Nola, Horreds och Zero. 2010 mottog Thomas Bernstrand det prestigefyllda Bruno Mathsson-priset. År 2005 vann han utmärkelsen Årets möbel för det multifunktionella bordet ”Uddabo”. ”Ivy” är inte Thomas Bernstrands första samarbete med Swedese. I företages kollektion finns redan Bernstrands aluminumstege ”Heaven”.

Reglerna för Forms +1-pris är enkla
Ur det utbud som visas under Stockholm Furniture Fair väljer förra årets pristagare vem som ska tilldelas årets Form +1-pris. Möjliga vinnare är alltså alla utställda nyheter – möbler, armaturer, textilier och beslag. Vinnaren får även uppdraget att utse nästkommande års pristagare. På så vis kan samma formgivare aldrig vinna priset två år i rad.

Tidigare vinnare av Forms +1-pris (tidigare Forums) på Stockholm Furniture Fair har varit: 2010 Osko + Deichmann, 2009 Alexander Lervik, 2008 Michael Bihain, 2007 Damian Williamson, 2006 Björn Dahlström, 2005 Eero Koivisto, 2004 Norway Says, 2003 Matti Klenell, 2002 Claesson, Koivisto, Rune.

För ytterligare frågor, kontakta Daniel Golling, chefredaktör, tel 0730 48 10 75
För bilder www.formmagazine.com/press.aspx