Svenska Turistföreningen, STF

Hyr Hela Huset – nytt gruppkoncept från STF

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2007 14:20 CET

Nu lanserar Svenska Turistföreningen (STF) det nya konceptet Hyr Hela Huset som innebär att en grupp kan få ett helt STF-vandrarhem för sig själv. Det vänder sig till såväl företag som idrottslag, kompisgäng, bröllopssällskap, sångkörer och skolklasser.

– Styrkan i konceptet är att våra vandrarhem är belägna i både spektakulära och natursköna miljöer. En grupp får exklusiv rätt till hela vandrarhemmet och kan samlas i avskildhet i en eller flera dygn, säger Pia Jönson Rajgård, chef för STFs vandrarhemsverksamhet.

Storleken på STF-vandrarhemmen skiljer sig en hel del, från tio bäddar till ett par hundra, vilket gör att det finns något både stora och små grupper. Grupperna har också stora valmöjligheter att själva påverka servicenivån och därmed priset. Vissa grupper vill nyttja självhushållet och sköta det mesta själva, medan andra låter vandrarhemmet ta hand om allt från måltider till kringarrangemang och aktiviteter.

Konceptet har redan testats på ett antal vandrarhem med stor framgång, till exempel i samband med företagskonferenser, bröllop, släktträffar och lägerskolor. Hyr Hela Huset erbjuds främst höst, vinter och vår.

Några exempel på spännande gruppaktiviteter i samband med Hyr Hela Huset är cirkusskola och chokladprovning i Hågelby, ridning i Lakene Gård, hyttsill med glasblåsning i Orrefors, forsränning i Snöå Bruk, arkeologisk guidning i Älvdalen och kräftfiske i Korrö. Är det Stockholms skärgård som lockar finns flera alternativ, t ex Finnhamn, Möja och Siaröfortet.

STF-vandrarhemmen är spridda över hela landet. De är belägna i storstäder och på landsbyggen, på öar och i fjällen. Många är inrymda i annorlunda och intressanta byggnader som fartyg, tåg, fyrvaktarbostäder, kolarkojor, fängelser och herrgårdar. Majoriteten av vandrarhemmen är öppna året runt.

Mer information finns på www.svenskaturistforeningen.se/hyrhelahuset.
Högupplösta fria pressbilder finns på www.svenskaturistforeningen.se/press. eller direktlänk: www.svenskaturistforeningen.se/templates/NewsPage.aspx?id=26169

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pia Jönson Rajgård, tel 08-463 21 65, 0733 - 89 22 80, e-post pia.jonson.rajgard@stfturist.se
Jenny Engström, pressansvarig STF, 08-463 21 34, 0735-45 26 44, e-post: jenny.engstrom@stfturist.se.

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 300 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 320 vandrarhem, tio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. Internationellt samarbetar STF med vandrarhemsorganisationen International Youth Hostel Federation (IYHF). STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 85 föreningar. Mer information finns på www.svenskaturistforeningen.se.