Dialogos Förlag

Hyreslagarna åttonde upplaga

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 09:50 CET

I denna åttonde upplaga kommenteras cirka 70 nya rättsfall, främst från Högsta domstolen och hovrätterna. På lokalhyressidan redovisas ett flertal inte publicerade hovrättsdomar. De nya kommentarerna omfattar bl.a. uppmärksammade rättsfall om skadestånd vid förlängningsvägran, brand och ytförändringar samt Högsta domstolens avgörande om rätten till skadestånd vid ”annan befogad anledning” (Shellmålet). Vidare har avsnittet om en hyresgästs konkurs omarbetats med hänsyn till nyare avgöranden från Högsta domstolen.

I boken har lagändringar till och med den 31 augusti 2010 beaktats. Det gäller bland annat införandet av en hyresnormerande roll för kollektivt förhandlade bostadshyror (slopandet av allmännyttans prisledande roll) och utökningen av möjligheter till andrahandsupplåtelser.

Ulf Skorup och Tomas Underskog är advokater vid Advokatfirman Åberg & Co i Stockholm med särskild inriktning på fastighetsrätt.

Hyreslagarna, 8 upplagan
Ulf Skorup och Tomas Underskog