Växjöhem

Hyresrätter blir bostadsrätter?

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2011 14:53 CET

Oroliga hyresgäster hör av sig via telefon och mail angående en eventuell ombildning.

Fakta - Växjö kommuns politiker har beslutat att Växjöhem och Vidingehem ska informeras om MÖJLIGHETEN till ombildning av hyresrätten till bostadsrätt.

Under 2012 kommer vi områdesvis att skicka ut inbjudan till informationsmöte. Dessa möten kommer att pågå under hela året och vi startar med de första områdena under februari. Information kommer också att läggas ut på hemsidan.

Det är en ganska lång process med många steg som skall gås igenom och uppfyllas innan en eventuell ombildning kan ske.

I en fastighet måste 2/3 av hyresgästerna vilja ombilda till bostadsrätt för att ombildningen ska genomföras. Skulle en ombildning bli aktuell i den fastighet du bor i, men du själv inte vill vara med så har du din hyresrätt kvar till den dag du säger upp den, men då med bosadsrätts-föreningen som hyresvärd.

Du kan alltid kontakta projektledare Ola Agermark, telefon 0470-74 85 37 för mer information.

Växjöhem AB ingår i en koncern med de övriga kommunala bostadsbolagen Hyresbostäder i Växjö AB och Vidingehem AB. Moderbolag är Växjö Kommunföretag AB.

Växjöhem AB bildades redan 1945 och vi har därför en lång tradition av fastighetsförvaltning bakom oss.  Vi förvaltar 5 970 lägenheter och 40 180 kvadratmeter lokaler. Växjöhem omsatte 407 miljoner kronor år 2010.