Föreningen Glasbyn Målerås

Hyttpredikan i Målerås Hytta

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2014 17:24 CET

Wärdshuset Hyttan och Hälleberga församling tar upp en gammal tradition och arrangerar hyttpredikan i Målers Hytta söndagen den 9 februari kl. 17.00. Målerås Musikkår och Hälleberga
kyrkokör medverkar. Präst är Agnes Holmquist. Wärdshuset Hyttan serverar
kyrkkaffe.

Gammal tradition

Fram till för ca 100 år sedan var hyttpredikan en viktig ceremoni när en ny hytta skulle invigas. Först när predikan var avslutad kunde själva invigningsfesten ta vid. Glasbruken var då en
självklar samlingsplats och man fortsatte att arrangera hyttpredikan några
gånger om året.

- Vi vill ta upp den gamla traditionen med hyttpredikan och planerar att arrangera
den ett par gånger om året tillsammans med Hälleberga församling, säger Kristina
Addis på Wärdshuset Hyttan.

För ytterligare information:

Kristina Addis,
Wärdshuset Hyttan, tel. 0481-314 02, 073-05 23 223,

e-post: kristina.addis@gmail.com

www.hyttsillmaleras.se

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu