Galleri Fagerstedt

Hyun-Jin Kwak - vernissage den 17 november på GALLERI FAGERSTEDT, Hälsingegatan 18, Stockholm

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2016 14:15 CET

GALLERI FAGERSTEDT

HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

A STUDY OF LANDSCAPE AND BEAUTY

Hyun-Jin Kwak

17 november – 22 december 2016

En utställning som utmanar bilden av skönheten och landskapet och som kontrasterar urbanitet, natur och övernaturlig tro.

Hyun-Jin Kwaks fotografiska serie A STUDY OF LANDSCAPE AND BEAUTY är en djupdykning i ett mytomspunnet koreanskt bergslandskap. Enligt sägnen har den här platsen övernaturliga och magiska krafter. Kwak iscensätter hur naturen, det övernaturliga, kvinnan och skönheten brukar framställas i orientalisk filosofi och här finns referenser till klassiska orientaliska tuschmålningar av landskap.

Med början i projektet GIRLS IN UNIFORM rekonstruerar Kwak beteenden och mentala tillstånd i fotografiska iscensättningar där skolflickor i uniform är aktörer. Konstnären framställer scener som frusna ögonblick av något som kan ha hänt eller som ska ske. Flickornas uniformitet och vilja att vara till lags oavsett vilket uppdrag de ställs inför blir en pulsmätare på Kwaks beskrivning av det koreanska samhället. Vår känsla av att vara exkluderade från förståelsen av berättelsen i verket är ett signum för hennes sätt att leda oss in i osäkerhet, på ett gungfly, i ett gränsland där vi inte längre till fullo kan avläsa koderna.

I A STUDY OF LANDSCAPE AND BEAUTY är modellerna passiva. De är närmast delar av landskapet. Av tradition skulle de kunna vara uttryck för skönhet och sinnlighet men med deras positioner, gester, placeringar och aktiviteter uppstår snabbt en dubbeltydighet. ”Landskapet” är till skillnad från ”naturen” en artefakt, en projektion av människor och av kulturer.

“The motives and format of this series refer to classical oriental ink paintings, especially landscapes and portrait of immortals and beauty and women.

During the process of the preparation of this series I was thinking of and reflecting on how nature, the supernatural, the beauty, and women are described in these tradition of painting/philosophy. One of the thoughts: opposed to how men are depicted in this tradition – as active subject involved in refined activities as performing art, poetry and meditation – women are traditionally rather depicted as a passive, almost as parts of the landscape. Instead of being acting subjects, they are objects of desire and for projection of ideas about beauty and sensuality. In my work I have been trying to create a sense of ambiguity in terms of body gestures, placements of the models and the nature of their activities.

When one see my images, one might start to rethink the first impression of the title –that the title is actually not a celebration of the classical landscape and beauty but an attempt to critically rethink this imagery with the landscape and beauty, and to introduce some ambiguous and contemporary elements.

Another thing about this series: my approach to the found/existing space as a “staged” backdrop of story/images continues in this series. In the images there are elements that suggest a strange co-existence between nature and the urban life and the fact that nature or “the natural” in many ways is “staged” and modified by human hand. All five images are taken from a specific mountain in Korea, and it's also a widely spread idea among Koreans that this particular mountain have supernatural, and religious powers - and I somehow tried to capture the scenery of belief of supernatural power through the series, and it is quite clear in image nr 5, as an example.”

Hyun-Jin Kwak

Hyun-Jin Kwak är född i Seoul i Sydkorea 1974. Hon bor och verkar i Stockholm sedan 2002. Hon har utbildat sig vid Hong-Ik University i Seoul och har påbyggnadsutbildningar från Konstfack i Stockholm(2005) och UIAH i Helsingfors (2005-2006). Hon har haft en rad utställningar på konstinstitutioner i Sverige; bl a på Hasselblad Center 2006, Kulturhuset 2009, Uppsala konstmuseum 2012 samt på ett antal gallerier i Europa och i Korea. Kwak har blivit nominerad för flera stora europeiska priser inom fotografi såsom Prix Virginia, Prix Pictet och Fotografia Europea samt vann Hasselbladsstiftelsens Victor Fellowship Award 2005. Förutom Girls in Uniform har hon också arbetat med ett ytterligare större projekt, The Island-A Case Study of a Collector's Mind, som resulterat i flera utställningar och en bok med samma titel (Revolver Publishing, Berlin).

www.hyunjinkwak.com

www.gallerifagerstedt.se

ÖPPETTIDER: onsdagar 13 – 17, torsdagar och fredagar 12 – 17, lördagar 12 - 16

NOTES:

Galleri Fagerstedt kommer att presentera verk ur Hyun-Jin Kwaks serie "A Case Study in a Collectors Mind" under venedigbiennalen sommaren 2017. Platsen blir Palazzo Bembo vid Canal Grande med vernissage den 13 maj, samtidigt med biennalen. Det sker i samarbete med GAA Foundation under rubriken "Personal Structures" som är ett av biennalens samarbetsevent med utställningar i staden.

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.