Kulturdirekt

I, CULTURE ORCHESTRA deltar för andra gången i Östersjöfestivalen

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2014 14:07 CEST

Förra årets konsert i Göteborg fick lysande kritik i GP: ”Orkesterns sammansättning, med medlemmar från alla de länder som är östliga grannar till EU, visade att kultursamarbete kan ge fantastiska resultat, även då den ekonomisk-politiska situationen i respektive land kanske är svag.”

I, CULTURE ORCHESTRA består av unga, talangfulla musiker från Polen och från de sex länderna i EU:s program för samarbete med länder strax öster om EU, EU:s Östliga partnerskap, : Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Moldavien, Ukraina och Vitryssland. Orkesterns mission är att bidra till en positiv förändring för den kulturella och sociala utvecklingen i länderna inom EU:s Östliga partnerskap, samtidigt som man erbjuder publiken en högklassig musikupplevelse.

Orkestern grundades av Adam Mickiewiczinstitutet, Polens nationella kulturinstitut, året 2011, och redan året därpå gästade orkestern Östersjöfestivalen första gången. EU:s Östliga partnerskap är ett gemensamt svensk-polskt initiativ som har till uppgift att främja närmande och integration mellan EU och dessa sex östeuropeiska länder.

Kirill Karabits, dirigent
Simon Trpčeski, piano

Program:
Kara Karayev: Ur balettsviten ”Sju skönheter”
George Gershwin: Rhapsody in Blue
Paus
Aram Chatjaturjan: Spartacus Suite

Mer:

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.