Piratpartiet

I dag demonstrerar Europa mot ACTA och för nätfrihet

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2012 06:30 CEST

I dag hålls demonstrationer mot ACTA och för frihet på nätet i över hundra olika städer runt om i Europa. Även i Sverige kommer det att hållas demonstrationer i Stockholm och Göteborg.

Stockholm - Sergels torg, 14:00 (Facebook-event)
Göteborg - Götaplatsen, 14:00 (Facebook-event)

- Frågan om nätfrihet är central, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Hur den hanteras nu kommer att avgöra allas vår framtid för lång tid framöver. Det är fantastiskt att så många människor runt om i Europa går man ur huse för att visa sitt stöd.

- ACTA är ett hot mot nätfriheten och hanteringen av avtalet är en skamfläck för EU, säger Christian Engström, EU-parlamentariker för Piratpartiet.  Men vi kan vinna striden om ACTA om vi lyckas fortsätta hålla uppe trycket på de folkvalda politikerna. Och gör vi det kan det här bli en historisk vändpunkt.

Anna Troberg och Christian Engström kommer att tala på demonstrationen i Stockholm. De kommer även att finnas till hands för intervjuer på plats.

Information om vilka andra platser det demonstreras på runt om i Europa

Kontakt:
Anna Troberg, partiledare, 0704-676 273
Christian Engström, EU-parlamentariker, 070-663 37 80

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.