Dellenbanans Vänner

I Delsbo Electric 2011 på söndag tävlar världens energieffektivaste fordon

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 14:15 CEST

Nu på söndag 19 juni är det dags för Delsbo Electric 2011, ett evenemang där lag från olika skolor tävlar om vem som lyckats bygga världens energieffektivaste fordon.

Uppgiften är att bygga ett batteridrivet fordon och sedan köra en tävlingssträcka på cirka 3 kilometer med så liten energiförbrukning som möjligt. Och eftersom inga fordon rullar mer energisnålt än järnvägsfordon så går loppet naturligtvis på räls.

Delsbo Electric anordnas av föreningen Dellenbanans Vänner, som arbetar för att rädda och utveckla den 6 mil långa järnvägen mellan Ljusdal och Hudiksvall. Förra sommaren lyckades ett team från Bromangymnasiet i Hudiksvall att sätta ett nytt världsrekord. Deras femhjuliga fordon ”ECQ” noterade en energiförbrukning på endast 10,1 Wh/personkm! Det är betydligt mindre än en spårvagn.

– I år räknar vi med ett nytt världsrekord, säger Sigurd Melin, ordförande i föreningen.

Syftet med tävlingen är att etablera ett återkommande evenemang som ger skolorna möjlighet att genomföra ett konkret projekt med deltagande från flera olika teknikområden. Lite av en motsvarighet till tävlingen ”Shell Eco Marathon”, fast mera miljövänlig.

– Vi vill på det här viset illustrera hur bra det är med eldriven spårtrafik, säger Sigurd Melin. Men det handlar också om att ge Hälsingland ytterligare ett intressant evenemang, och ett tekniskt framtidsinriktat sådant. Vi har ju redan Delsbostämman och andra arrangemang, men de fokuserar oftast på områdets kulturminnen och traditioner. Delsbo Electric kan bli lite av en motvikt till detta, ett komplement, säger han.

Fullständiga regler och övrig info om tävlingen finns på tävlingens hemsida http://www.delsboelectric.se.

Ytterligare info:

Delsbo station  0653-16460