Mimer bokförlag

I fyra par skor - en underhållande samtidsroman

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 12:32 CEST

Titel: I fyra par skor
Författare: Detta Prada

• Om att vara fri eller höra till
  • En bok i Short Cuts-stil

För mer information och beställning av recensionsexemplar kontakta oss
e-post: info@mimerbokforlag.se

www.mimerbokforlag.se

OM BOKEN

En underhållande samtidsroman med filosofiska undertoner. Styrs våra liv av slumpen eller de val vi gör? Är vi helt fria som individer eller tvingas vi ta hänsyn till vår bakgrund och traditioner? I boken sammanvävs fyra människors liv i Stockholm. Fyra personer som drivs av inlärda sanningar om hur man ska vara eller bli någon. Händelser påverkar, utmanar och lockar dem över gränserna.

Fabio Sinclair Abascal har lämnat sitt jobb som lektor i litteratur på universitetet i Buenos Aires för att flytta till Elektra i Stockholm. I takt med att han försöker anpassa sig till det som är svenskt, finner han allt fler anledningar att ifrågasätta sin identitet i grunden.

Elektra Kouklakis är PR-konsult och navigerar mellan chefens och kundens motstridiga krav, Fabios och sin pappas beroende – samtidigt som sa­knaden efter hennes mamma som har flyttat utomlands för alltid växer.

Peder von Essen, börsens yngste VD och Elektras kund, försöker sätta begreppet medarbetarvärde på kartan för att starta en förändringsepidemi som ger efterskalv i hela näringslivet.

Jacqueline Hansen, Peders oönskade tonårsdotter, lockas av jobb som eskortflicka i London, för att bli någon annan än den som har fel i hjärnan. Ända tills hon träffar Fabio, som hjälper henne med spanskan och att analysera El túnel av Sábato.

VAD TYCKER DE SOM LÄST BOKEN?

Det är en absolut närvaro, ja, närmast ett absolut gehör i gestaltande och som läsare kommer jag in i karaktärernas existentiella vara: det svåra i att älska, att vara barn, förälder, älskande. Och historien bär, framåtrörelsen är stark, närmast obetvingligt självklar.
– Erik Grundström, författare och f. d. konstnärlig ledare för ­Skrivarakademin

Detta Prada har lyckats skriva en engagerande berättelse med djup och trovärdighet. Hon har en förmåga att lägga till de där små gestaltningarna som fördjupar karaktärerna och som ger en extra dimension åt det som sägs eller görs. Människorna känns levande och jag blir berörd av deras öden. Orkestreringen är intressant, och skapar både framåtrörelse och konflikt. Hennes språkliga förmåga och berättarröst kan jag bara applådera.
– Anna-Carin Collin, lektör, Kreagrafen

OM FÖRFATTAREN

Detta Prada (f. 1964) bor med sin familj utanför Stockholm. Hon är civilekonom och fil. kand. i psykologi, och har bland annat arbetat med marknadsföring och försäljning i internationella utbildningsföretag.

I sitt arbete har hon genomfört uppdrag i flera olika länder i Europa och Latinamerika, och i tre år var hon stationerad i Buenos Aires, Argentina. Idag arbetar hon som human resource-konsult i egen firma.

----------------------------------------------------------------

ISBN: 978-91-979277-5-8
Omfång: 405 sidor
Bandtyp: Danskt band, Epub
Format: 140 x 210 mm
Papper: 80 g träfritt
Vikt: 515 g
Utgiven: 6 augusti 2012

Mimer bokförlag ger ut historia, klassisk litteratur, samtidsfrågor & politik, filosofi, samtida svensk skönlitteratur, och samtida översatt litteratur från främst engelska och tyska.