General Motors AB

• Astra OPC och Zafira OPC: 2-liters turbomotor på 177 kW/240 hk
• Meriva: 1,8-liters motor på 132 Kw/180hk
• Vectra OPC och Vectra OPC kombi: 2,8-liters V6 turbomotor på 188 kW/255 hk

Rüsselsheim. Fem OPC-modeller (Opel Performance Center) visar hur mycket sportighet och avancerad teknik som finns inbyggd i en Opel. Samtidigt ger dessa högprestandaversioner av Astra, Zafira och Vectra en fingervisning om företagets strategi att produkterna både ska sätta känslor i svallning och sätta ribban när det gäller köregenskaper.

OPC:s tekniker har ytterligare utvecklat den redan sportiga Astra GTC till en sportkupé av rang. En 2-liters turbomotor på 177 kW/240 hk gör att bilen klarar 0-100 km/h på 6,4 sekunder och har en toppfart på 244 km/h. Astra OPC är utrustad med IDSPlus (Interactive Driving System), en avancerad chassiteknik som elektroniskt samkör alla förarhjälpmedel i ett nätverk. Dessutom har föraren möjlighet att manuellt välja en ännu sportigare inställning genom att trycka på ”Sportknappen”.

Med samma motor som i Astra OPC avverkar Zafira OPC 0-100 km/h på 7,8 sekunder och har
en toppfart på 231 km/h. Zafira är en trendsetter när det gäller interiör flexibilitet tack vare det patenterade sätessystemet Flex7. Världens snabbaste serieproducerade MPV riktar sig främst till kunder som gillar sportiga bilar, men som också har ett behov av mångsidighet och användbarhet. Zafira OPC har den senast versionen av Opels adaptiva chassisystem IDSPlus2, som kombinerar exakta köregenskaper med aktiv säkerhet och hög åkkomfort.

Opels lill-MPV Meriva, som nyligen kommit i ett face-liftat utförande gör nu debut även i OPC-kostym. Samma smarta FlexSpace-system med oanade variationsmöjligheter i den interiöra utformningen, men med en nyutvecklad 1,6-liters bensinturbo på 132 kW/180 hk kompletterat med ett välavstämt sportchassi och en sexväxlad mauell låda, som förvandlar den lilla MPV´n till en mycket sportig bil. Den nya motorn har en ”overboost”-funktion, som medger att det elektroniskt kontrollerade laddtrycket tillfälligt kan ökas så att vridmomentet ökar med 36 Nm till 266 Nm – en ökning med 15 procent.

Med både halvkombi- och kombiversion av Vectra OPC erbjuder Opel två intressanta alternativ för köpare med krav på såväl utrymme som extrema prestanda. Tack vare en nyutvecklad 2,8-liters V6:a på 188 kW/255 hk tål körupplevelsen i OPC:s nya flaggskepp väl att jämföras med upplevelsen i en avancerad sportvagn. V6:an har finesser som en ”dubbelladdad” turbo och variabla ventiltider. Vectra OPC accelererar från 0 till 100 km/h på 6,7 respektive 6,9 (kombi) sekunder och når en toppfart på 260 (254) km/h. Liksom Zafira OPC har båda Vectra OPC-versionerna den senast versionen av Opels adaptiva chassisystem, IDSPlus2.

Gemensamt för de nya OPC-modellerna är att de är utpräglade ”huvudvridare” med framträdande främre spoilers och ett centralt placerat luftintag, stora 18-tumsfälgar (17-tum för Meriva) i karaktäristisk sexekrad OPC-design, markerade dörrtrösklar, blå bromsok och trapetsoidformade avgasrör. I interiören märks till exempel Recaro sportstolar och speciella sportinstrument, liksom ratt och växelspaksknopp i läder. Dessa högprestandavagnar erbjuder en spännande kombination av vass design, spjutspetsteknik och köregenskaper av högsta klass – och allt detta till ett synnerligen konkurrenskraftigt pris.

- De nya OPC-modellerna från Opel kommer starkt bidra till en föryngring av varumärket samtidigt som de på ett handgripligt sätt demonstrerar förmågan att skapa exotiska bilar med mycket goda prestanda till intressanta priser, säger Bengt Nilemo, VD för GM Sverige.

Astra OPC 2.0 Turbo ECOTEC 177 kW/240 hk
Zafira OPC 2.0 Turbo ECOTEC 177 kW/240 hk
Meriva OPC 1,6 Turbo ECOTEC 132 kW/180 hk
Vectra OPC 5-d 2.8 V6 Turbo ECOTEC 188 kW/255 hk