NärCon Eventbyrå AB

I Linköping i juli förväntas tusentals samlas kring japansk populärkultur och spel

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 11:47 CEST

I slutet av juli går konventsfestivalen NärCon av stapeln för trettonde året i rad. Evenemangets fokus ligger på japansk populärkultur samt spel och är en helt alkohol- och drogfri ungdomsfestival. Festivalen äger rum på Linköpings universitet och årets upplaga beräknas locka över 7 000 deltagare.

– Vi har redan sålt över 4 100 biljetter och räknar med att sälja slut innan vi sätter igång, säger huvudansvarige Samuel Anlér.

Festivalen bjuder på många olika aktiviteter - allt från livespelningar och spelturneringar till föreläsningar och poolbad, men det som lockar allra flest besökare är det som kallas "cosplay". Uttrycket är en förkortning för "costume play" och går ut på att deltagarna klär sig i fantasifulla dräkter för att gestalta karaktärer från serier, filmer eller spel. Ofta är dräkterna handgjorda och deltagarna har i många fall lagt ner hundratals timmar på att skapa dem.

– Om du kommer till NärCon blir du nog både förvånad och fascinerad över hur många av våra deltagare som klär ut sig. De flesta gör det helt enkelt för att det är festival, men det finns också de som tävlar, berättar Samuel Anlér.

----------

NärCon arrangeras av NärCon Eventbyrå AB och drivs av unga för unga. Festivalen har växt med 50% varje år sedan 2004 och i år kommer över 900 funktionärer engagera sig ideellt i NärCon. Dörrarna står öppna 24-27 juli och en biljett för inträde hela helgen kostar 369 kronor.

Mer information hittar du på http://2014.narcon.se/

Utvalda pressbilder

NärCon Eventbyrå AB är ett företag grundat på ideellt engagemang av ungdomar för ungdomar. Vi driver alkohol- och drogfria festivaler med inriktning mot östasiatisk popkultur och spel. På festivalerna ges ungdomar möjlighet att uttrycka sig själva och finna samhörighet bland likasinnade.