Hörselskadades Riksförbund

I morgon är det Hörselskadades Dag i hela landet

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 08:21 CEST

I morgon, lördagen den 16 oktober, är det Hörselskadades Dag.
Det uppmärksammas med aktiviteter på ett 50-tal orter runt om i landet – och en uppmaning att testa hörseln i telefon eller på webben.

På Hörselskadades Dag sätter föreningar inom Hörselskadades Riksförbund (HRF) fokus på situationen för landets drygt en miljon hörselskadade.
I år lyfter vi särskilt fram hur viktigt det är med bra ljudmiljö. Minsta lilla hörselnedsättning ökar svårigheterna att höra vad som sägs om det finns mycket störande omgivningsljud. Det här slår särskilt hårt mot många ute i arbetslivet; över hälften av landets 1,3 miljoner hörselskadade är i yrkesverksam ålder.
Med anledning av Hörselskadades Dag upp­manar HRF hela svenska folket att kolla upp sin hörselhälsa.
Och det är enkelt: Nu finns HRFs hörseltest i telefon på 0900–20 33 00. Att göra testet kostar 28 kronor, varav 10 kronor går till hörsel­forskningen. Sedan tidigare finns även HRFs hörseltest på webben: www.horseltest.se
Se tidigare pressmeddelande om HRFs hörseltest i telefon på www.hrf.se/press

Vad händer hos er på Hörselskadades Dag?
Läs mer om vad som händer i olika delar av landet på Hörselskadades
Dag – län för län, ort för ort. Länk till lista med lokala aktiviteter och
lokala kontaktpersoner finns på: www.hrf.se/horselskadadesdag

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se