Socialdemokraterna i Malmö

I morgon röstar Riksdagen om skatteavtalet med Danmark

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 15:23 CEST

Riksdagsledamot Leif Jakobsson (S) från Malmö, som också är socialdemokratisk talesperson i skattefrågor, har i flera år drivit på för en förändring och kräver att regeringen tar upp nya förhandlingar med danskarna. Efterhand har han fått stöd i sin kritik av avtalet från Riksrevisionen, en enig skatteutjämningskommittée, Statskontoret, Region Skåne och många andra.

I morgon debatteras en motion från Leif Jakobsson om att Riksdagen ska uppdra åt regeringen att omförhandla avtalet. En liknande motion röstades ned med endast några röster. Inför morgondagen är Leif Jakobsson optimistisk:

”-Allt fler har fått upp ögonen för det orimliga avtalet och förstår att det är alla Sveriges kommuner som förlorar på det även om gränsgångarkommunerna drabbas mest. Nu finns det även borgerliga motioner, bla från folkpartisten Ulf Nilsson i Lund som kräver omförhandling och jag förutsätter att skånska riksdagsledamöter röstar för omförhandling i morgon – då blir det ändring.”

För mer information:

Leif Jakobsson  (S)

Mobil: 070- 3439759

Epost: leif.jakobsson@riksdagen.se

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.