Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

I Norge är de smarta!

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 14:34 CET

Varför uppfinna hjulet två gånger? I Norge är de smarta och plockar åt sig 100 möjligheter ur vår Svenska jämställdhetskaka!
Idag gästar OLIKA förlag ABs Kristina Henkel morgonsoffan på NRK. Anledningen är att boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 utkommer på Norska. Boken som har en upplaga på 14 000 i Sverige har väckt nyfikenhet på andra sidan gränsen.

- Norge är ett land som på många sätt är likt vårt, självfallet har de samma fällor och krux som vi har, säger Marie Tomicic som tillsammans med Kristina Henkel skrivit boken. Det är så många i Sverige som uppskattat boken, så det känns extra roligt att ännu fler får möjlighet att ta del av den.

UNIK I SITT SLAG
Att Norge nu visat intresse för boken är inte så konstigt. Boken är unik i sitt slag i det att den inte bara lyfter fram de fällor och krux som vi alla möter dagligen i kontakt med barn, utan att den också bjuder på många strategier för att gå runt och undvika fällorna.

- Vi kallar det ju inte krux av en slump, säger Marie. Det finns ju ingen quick fix, då hade vi redan varit ett jämställt samhälle idag. Istället måste  man se att olika situationer och barn kräver olika lösningar och förhållningssätt. Därför har vi ansträngt oss för att inte ge en universallösning utan förslag på flera olika strategier.

Samtidigt är budskapet att det inte är svårt att göra jämställdhet. Pedagogiskt Forum i Norge som ger ut boken fastnade för just kombinationen av komplexitet och det enkla handlingsorienterade. Det är lätt att se att barnen inte blir jämställt bemötta, men det är svårt att veta hur man kan göra istället.
- Det är här boken kommer in, säger Marie Tomicic. Det är en bok som är lätt att använda och väldigt vardagsnära. Dessutom fin tack vare Emili Svenssons roliga bilder.

MÖJLIGHETSTEMA
Att boken pekar på möjligheterna med ett jämställt bemötande av barn går i linje ned hela OLIKAs utgivning, och är också en viktig framgångsfaktor. Även det faktum att boken visar att både flickor och pojkar har att vinna på att bli jämställt bemötta är något som kritiker och läsare lyft som positivt och nytänkande.

- Det är viktigt att se att det inte handlar om att ta bort, utan att lägga till. Att ge alla barn oavsett kön fler möjligheter och förebilder, säger Marie Tomicic som är en av grundarna till OLIKA.

För recensionsexemplar, bilder och information -
kontakta Karin Salmson på 0733 38 24 27, eller karin@olika.nu

För recensionsexemplar på norska, bilder och information – kontakta Trond Kristoffersen på Barnehageforum, HABITUS AS på + 47 909 33 202 alternativt + 47 21 53 03 30 eller trond@barnehageforum.no.

pst! Du vet väl att OLIKA bara producerar klimatklokt i vår geografiska närhet och på FSC-märkt papper?

Följ oss på facebook så missar du inget viktigt!

OLIKA förlag ger ut böcker som speglar samtidens mångfald i sätt att leva och sätt att vara. Våra böcker motverkar stereotypa föreställningar om sådant som kön, etnicitet och funktionsnedsättningar genom att självklart och likvärdig spegla olikheter. Vi arbetar efter devisen OLIKA barn LIKA värde. OLIKA väljer dessutom att bara ge ut miljömärkt och trycker i vår geografiska närhet. Sedan starten 2007 har vi gett ut över 50 titlar i inbundet format och vårt egna bilderpocketformat. OLIKA drivs av Karin Salmson och Marie Tomicic.

böcker ut & in
ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter