Röda Korset

I Söderhamn får barnen läxhjälp – helt gratis!

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 06:00 CET

Förra året fick 6 000 barn i Sverige läxhjälp av Röda Korset, helt gratis. Inför frivillighetsdagen den 5 december uppmärksammar Röda Korset behovet av läxhjälp och att fler frivilliga behövs till detta viktiga arbete.

- Röda Korset har en 150-årig historia av att hjälpa människor. I dag måste vi bland annat finnas till för barn som behöver särskilt stöd i skolarbetet, kanske för att de inte kan få det i hemmet. Ju fler som kan få hjälp att klara skolan med bra resultat, desto större mindre blir risken med socialt utanförskap senare i livet, säger Röda Korsets ordförande Bengt Westerberg.

Skolverket säger i en rapport från september i år att det utökade egna skolarbetet är en anledning till att svenska elever får sämre skolresultat. Detta eftersom det inte finns resurser att ge behövande elever särskilt stöd. Dessutom får inte alla den hjälp de behöver hemifrån.

-  Läxhjälp är en verksamhet inom Röda Korset som växer ofantligt mycket just nu. Vi öppnar på nya ställen hela tiden och skulle kunna göra ännu mer med fler frivilliga och mer resurser, säger Henrik Nilsson som är nationell samordnare för stöd i integration och etablering på Röda Korset.

I Söderhamn sker läxhjälpen på stadsbiblioteket i centrala Söderhamn. Läxhjälpen har pågått sedan två år och det är många barn som har fått hjälp av Röda Korsets frivilliga. Och det finns plats för fler!

-  Det är fantastiskt att se glädjen hos de som knäcker koden till matten/svenskan med hjälp av våra fantastiska frivilliga inom läxhjälpen, säger Bo Jonare, frivilligledare i gruppen i rödakorskretsen, Söderhamn.

För ytterligare information, kontakta:

Om du vill prata med en av Röda Korsets frivilliga vänd dig till

Inger Lindqvist, socialkonsulent, Gävleborg, 0278-63 90 63 eller

Ulla Öberg, Föreningskonsulent, Gävleborg, 0278-63 90 62, så hjälper vi till.

Om Röda Korset Julkampanj 2009

Röda Korset arbetar dagligen för att bekämpa ofrivillig ensamhet och utanförskap. Varje dag arbetar frivilliga inom Röda Korset för att göra livet lite bättre för många i Sverige. Julkampanjen 2009 syftar till att samla in pengar, rekrytera frivilliga och informera om Röda Korsets sociala arbete i Sverige. Pengarna vi samlar in under Julkampanjen 2009 gör att våra frivilliga kan fortsätta besöka drygt 30 000 äldre, ta emot 50 000 samtal i Röda Korsets telefonjour samt hjälpa cirka 7 000 barn och vuxna med läxhjälp och språkträning – varje år.

Internationella frivillighetsdagen den 5 december

Den internationella frivillighetsdagen instiftades av FN 1985 för att uppmana länder, regeringar, parlament, organisationer, företag och enskilda att lyfta fram värdet och syftet i det frivilliga engagemanget. Internationella frivillighetsdagen firas i hela världen. Inom Internationella rödakors- och halvmånefederationen, som är världens största humanitära nätverk, är drygt 90 miljoner frivilliga engagerade för att hjälpa medmänniskor.

Förra året samlade Röda Korset in 26 miljoner kronor till den sociala verksamheten under Julkampanjen. Dessa pengar gjorde att:

-          199 000 personer fick stöd av våra rödakorsvärdar på sjukhus och äldreboenden.

-          7 000 barn och vuxna fick läxhjälp och språkträning (av dessa var cirka 6 000 barn).

-          49 000 samtal togs emot i Röda Korsets telefonjour.

-          4 500 anhörigvårdare fick stöd av Röda Korset.

-          31 000 äldre fick en värdefull gemenskap.

-          5 000 personer fick råd och stöd för att lära känna det svenska samhället.

-          3 800 besök gjordes på fängelser och anstalter.

Så här stödjer du Röda Korsets sociala arbete:

• Plusgiro 900 800-4 och bankgiro 900-8004. Märk talongen med JUL.

• Köp julklappar på Röda Korsets basarer och på mötesplats Kupan.

Julklappar går även att köpa på www.redcross.se

• Sms:a jul till 72 900 så skänker du 50 kronor.

• Ge en gåva via www.redcross.se

• Runda Upp för Röda Korset hos vissa modekedjor runt om i landet.