InfoTorg AB

I Stockholm finns hopp för framtiden

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 11:23 CET

1 av 5 bolag väljer rekonstruktion istället för konkurs
Stockholm, 2009-12-17 — Svenska företag har drabbats hårt av finanskrisen. Men det finns hopp för framtiden. Oktobersiffrorna visade ett trendbrott, med färre konkurser och rekonstruktioner under 2009 jämfört med 2008, något som hållit i sig och förstärkts under november. Nu visar nya siffror, från informations- och upplysningsföretaget InfoTorg, dessutom att allt fler företag väljer rekonstruktion före konkurs.
Upplands Väsby bland topp 3
Bäst på rekonstruktioner i Stockholms län är Upplands Väsby. Här har 1 av 5 bolag med ekonomiska problem* under året inlett en rekonstruktion av verksamheten istället för att försätta bolaget i konkurs. Det placerar dem på en tredje plats över de rekonstruktionstätaste kommunerna i landet, en plats kommunen även har om man räknar faktiskt antal inledda rekonstruktioner. Bäst i Sverige är Nässjö kommun där hela 1 av 3 bolag inleder rekonstruktion. Snittet i landet ligger på knappt 4 %.
Få rekonstruktioner i länet
Undantaget Stockholms stad och Upplands Väsby, med en ökning i inledda rekonstruktioner på 350 % under året, är länets kommuner relativt dåliga på rekonstruktion. Övriga kommuner har gjort 0-3 rekonstruktioner under perioden. I Solna stad är det exempelvis 76 bolag inlett konkurs men bara 2 som valt att inleda rekonstruktion. Haninge och Södertälje ligger på topp 5 i antal konkurser och i botten på rekonstruktionslistan i länet.
Fem Stockholmskommuner har färre konkurser i år än förra året
Totalt över årets elva första månader har konkurserna i landet ökat med 30 procent, från 4 818 till 6 242 stycken. Men i hela 78 kommuner har antalet sjunkit, fem av dem är Stockholmskommuner: Ekerö, Nykvarn, Sundbyberg, Upplands Bro och Vaxholm.
- Det är föga förvånande att både konkurser och rekonstruktioner ökar i finansiellt svåra tider, säger Patrik Attemark, VD på InfoTorg. Men det är positivt att trenden är avtagande och att antalet rekonstruktioner ökar mer än konkurserna totalt sett, vilket pekar på att fler ändå ser ljust på framtiden.
* Med ekonomiska problem avses de företag som inlett antingen en konkurs eller rekonstruktion.

Kommunerna med flest antal rekonstruktioner
januari-november 2009:
KommunAntal rekonstr.Ökning
från 2008Antal konkurserÖkning från 2008
Stockholm 63+43 %1493+23%
Göteborg 23+229 %347+4%
Upplands Väsby 7+350 %31+29%
Falun6500 %26+8%
Jönköping 6+50 %79+103%
Nässjö 6jmf mot 012+20%

Se siffrorna för just ditt län eller din kommun på:
Annan statistik:
Inledda rekonstruktioner har ökat med 59 % i landet
900 % ökning av rekonstruktioner i Värmland
500 % ökning av rekonstruktioner i Västerbotten
Västmanland är det enda län i landet där antalet konkurser minskat, -3 %
Sämst på rekonstruktioner är Malmö med 2 rekonstruktioner på 294 konkurser under året.

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Attemark
VD, InfoTorg