Feministiskt Perspektiv

I Umeå står feministiskt självförsvar på schemat

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2015 10:19 CET

Redan för tio år sedan beslutade kommunstyrelsen i Umeå att alla högstadietjejer skulle få en utbildning i feministiskt självförsvar, på skoltid. Men initiativet visade sig bli svårt att genomföra i praktiken. Det skulle komma att ta åtta år innan de första instruktörerna mötte skolelever. Feministiskt perspektiv har träffat feministerna som rodde frågan iland.

När kommunstyrelsen i Umeå i mitten av 2000-talet fattade beslutet att alla högstadietjejer skulle få möjligheten att träna feministiskt självförsvar beskrevs det i medierna som en reaktion på att serievåldtäktsmannen ”Hagamannen” satt skräck i staden under en längre tid. Men bakgrunden var egentligen en annan.

– Den tragedin kanske påverkade andra beslutsfattare. Men Hagamannen var inte anledningen till att jag skrev motionen som satte igång detta. Jag lyfte frågan för att jag menar att skolan tog för lite ansvar för att stärka tjejer på ett aktivt sätt. Jag skrev den för att det behövs insatser för att förändra maktstrukturerna som leder till att tjejer blir utsatta för förtryck och i slutändan för mäns våld mot kvinnor.

Så sammanfattar vänsterpartisten Tamara Spiric varför hon för mer än tio år sedan tog initiativet till att kommunen skulle bekosta feministiskt självförsvar för tjejer i högstadiet. Hon fortsätter: – Jag menar att tjejer måste få öva på att säga ifrån i en rad situationer. Våldet är den yttersta situationen, men före dess finns många andra situationer där tjejer behöver öva på att höja sina röster och ta plats.

Tamara Spiric förklarar att motionen hon skrev väckte debatt, och invändningarna handlade framför allt om att det skulle vara hemskt att tjejer tvingades lära sig att slåss. – Men vi stod på oss, och förklarade vad feministiskt självförsvar är och varför det är nödvändigt – och till slut antogs motionen av fullmäktige.

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40