Ving Sverige AB

I väntan på julledighet tar många en helg i en storstad

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 09:06 CEST

Hos Ving är det just nu stor efterfrågan på cityresor. Det är många som vill möta hösten i en storstad utomlands och de två resmål som i vanlig ordning toppar bokningarna är London och Paris.  Men den stora skrällen står Istanbul för som ökat med hela 116 procent.

Nu när sommaren så smått övergår till höst märker vi att efterfrågan av cityresor ökar för varje vecka. Sammanlagt har bokningarna av cityresor den senaste veckan ökat med 51 procent i jämförelse med samma tid i fjol. En cityresa kräver inte så många semesterdagar men ger ändå en härlig boost inför den annalkande vintern, säger Magdalena Öhrn, informationschef, Ving.

Hit reser flest av Vings citygäster i höst - topplista

1. London
  2. Paris
  3. Barcelona
  4. New York
  5. Rom

Att kronan är fortsatt stark bidrar till att vi svenskar får mycket för pengarna oavsett om vi reser västerut till New York eller väljer en storstad i Europa, särskilt fördelaktigt är det i Östeuropa där man får mycket hotell för pengarna.

Städer med störst ökning - topplista

1. Istanbul             116 procent
  2. Lissabon           86 procent
  3. Palma Stad       32 procent
  4. Berlin                30 procent
  5. Wien                 27 procent

Bokningarna till Istanbul har ökat med hela 116 procent, mot samma tid i fjol. Men vi ser stora ökningar också för Lissabon, Palma Stad och Berlin, fortsätter Magdalena Öhrn.

Prisexempel:
Arlanda till London, avresa 1/10 med boende på Ambassador Hotel (VVV), 2 nätter inkl frukost. 2 358 kr per person.

Arlanda till Paris, avresa 1/10 med boende på hotell Peletier-Haussmann (VV+), 2 nätter inkl frukost.
2 599 kr per person.

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se

Mer information om cityresmålen finns på www.ving.se/city