Lärarnas Riksförbund

I var femte kommun har lärare sagts upp

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2004 13:32 CEST

– Undersökningen visar att 82 procent av landets kommuner har gjort nedskärningar som drabbar skolan och landets elever. I stället för nedskärningar måste rikspolitiker och kommunpolitiker satsa på skolan, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Det som oroar mest är att nästan var tredje kommun låter bli att tillsätta vakanta tjänster och att var femte kommun faktiskt väljer att säga upp lärare.

På presskonferensen lanserar Lärarnas Riksförbund fyra förslag till lösningar:
• Investera istället för att dra ned!
• Prioritera rätt – prioritera skolan!
• Bredda skattebasen men höj inte skatten!
• Finansiera skolan med riktade statsbidrag

Rapporten i sin helhet finnshär.

LRs kongress
LR är ett förbund för lärare och yrkesvägledare. Förbundet har ca 80 000 medlemmar och är därmed det näst största förbundet inom SACO. Den 14 – 17 maj äger LRs nionde kongress rum. De stora frågorna som ska behandlas på LRs kongress är, lärarnas lön- ochrbetsvillkor, LRs medlemskap i SACO och hur LR i framtiden ska vara ett attraktivt förbund för lärare och studie- och yrkesvägledare i alla åldrar oavsett huvudmannaskap. Du kommer att kunna följa stora delar av kongressen via LRs webbplats, www.lr.se.

Kommentarer:
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68