ICA AB

ICA återkallar nötfärs

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2011 15:06 CEST

ICA återkallar nötfärs av märket ICA efter förekomst av salmonella

Återkallelsen gäller nötfärs med 10 procent fetthalt, 2500 gram med sista förbrukningsdag 2011-06-08. Produkten är av märket ICA och har ursprungsland Irland.

Återkallelsen omfattar cirka 850 st förpackningar och görs efter att ICAs egenkontroll visat på förekomst av salmonella i produkten.

Produkten kan ha sålts i hela landet. I och med återkallelsen stoppas varorna för all försäljning i kassan.

ICA beklagar det inträffade och uppmanar alla kunder som har köpt denna produkt att i första hand lämna tillbaka den till närmaste ICA-butik, alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33 (öppet vardagar, måndag – fredag).

Salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader.

För ytterligare information:
ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 (vardagar, dagtid fram till kl 17)
ICAs pressjour: 070-544 07 10 (kvällar och helger)

Om ICA

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se